ANALISIS KEMAMPUAN BERPIKIR KREATIF SISWA DALAM MENGERJAKAN SOAL MATERI TEOREMA PHYTAGORAS PADA SISWA SMP KELAS VIII

Authors

  • Rinda Sari

Abstract

Abstract: This study aims to describe and analyze students' creative thinking abilities in the Pythagorean Theorem material. The ability to think creatively is the ability that students have to solve problems in problems in a different, unique way or have never been found by others. In this study the method used is a qualitative research method. The subjects in this study were 3 students of class VIII. The level of creative thinking ability is divided into 3 namely, creative, less creative, and not creative. Data collection was carried out by providing 4 questions on the Pythagorean theorem material which contained indicators for assessing creative thinking abilities, namely fluency, flexibility, originality, and detail. In this study, it was found that 1 student had the ability to think creatively, and 2 student had the ability to think less creatively.

Keywords: Creative Thinking Ability, Phytagorean Theorem

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andiyana, M.A., Maya, R., & Hidayat, W. (2018). Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa SMP pada Materi Bangun Ruang. JPMI – Jurnal Pembelajaran Matematika Inofatif, 1(3), 239-248.

Aripin, U. Purwasih, R. (2017). Penerapan Pembelajaran Berbasis Alternative Solutions Worksheet untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kretaif Matematik. Jurnal Pendidikan Matematika FKIP Univ. Muhammadiyah Metro Vol. 6, No. 2.

Febrianingsih, F., 2022. Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa dalam Memecahkan Masalah Matematis. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 11(1), 119-130.

Fita, E.P., dkk. (2023). Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa dalam Mengerjakan Soal Materi Pecahan di Kelas V SD Negeri Puworejo. Lencana: Jurnal Inovasi Ilmu Pendidikan, 1(2), 223-228.

Huliatunisa, Y., Wibisana, E., & Hariyani, L. 2020. Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa dalam Menyelesaikan soal Pemecahan Masalah. Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia (IJOEE), 1(1).

Ismaimuza, D. (2010). Kemampuan Berpikir Kritis dan Kreatif Matematis Siswa SMP Melalui Pembelajaran Berbasis Masalah dengan Strategi Konflik Kognitif. Disertai Doktor pada SPS UPI: Tidak diterbitkan.

Muthaharah, Y.A., dkk. (2018). Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa SMP dalam Menyelesaikan Soal Bagun Ruang Sisi Datar. JMP Online – Jurnal Mitra Pendidikan, 1(2), 63-75.

Nurkamilah, P., & Afriansyah, E. A. (2021). Analisis Miskonsepsi Siswa pada Bilangan Berpangkat. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika. 10(1), 49-60.

Purwasih, R. (2019). Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa SMP dalam Menyelesaikan Soal Pemecahan Masalah di Tinjau dari Adversity Quotient Tipe Climber. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 8(2), 323-332.

Sanjaya, W. 2007. Strategi Pembelajaran Beroirentasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Prenada Media.

Sasmita, dkk. (2014). Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Dalam Pembelajaran Problem Posing Pada Materi Bangun datar. Pontianak: Untan Pontianak.

Siswono, Tatag Yuli Eko. 2018. Pembelajaran Matematika Berbasis Pengajuan dan Pemecahan Masalah, Fokus pada Berpikir Kritis dan Berpikir Kreatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Utami, R. W., Endaryono, B. T., & Djuhartono, T. 2020. Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa Melalui Pendekatan Open-Ended. Faktor: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 7(1), 43-48.

Wulandari, dkk. (2014). Kefektifan Pembelajaran Circ Dengan Pendekatan Open-Ended Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Kelas-Viii Materi Kubus-Balok. Semarang: UNNES UJME.

Yasiro, L. R., Wulandari, F. E., & Fahmi, F. (2021). Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa dalam Menyelesaikan Soal pada Materi Pemanasan Global Berdasarkan Prestasi Siswa. Journal of Banua Science Education, 1(2), 69-72.

Downloads

Published

2023-03-30

How to Cite

Sari, R. (2023). ANALISIS KEMAMPUAN BERPIKIR KREATIF SISWA DALAM MENGERJAKAN SOAL MATERI TEOREMA PHYTAGORAS PADA SISWA SMP KELAS VIII. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Pengajaran (JIPP), 2(1), 42–50. Retrieved from https://journal.ikippgriptk.ac.id/index.php/JIPP/article/view/6025