PENGEMBANGAN PERANGKAT PEMBELAJARAN UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN PENALARAN MATEMATIS SISWA

Authors

  • Margareta Margareta IKIP PGRI PONTIANAK

Abstract

our research is motivated by Bechagas Baul Gaelitan Askeluma who pays attention to subtle mathematical reasoning abilities and madah shows a good and effective hauf by developing a Taiwanese learning package. Review (SLR) Based on the results of the analysis, it is possible to train groups in the development of SALA mathematics with very good learning rates and effective tasks and demonstrate the ability to practice SESA mathematics in the instructor

 

Keywords: Learning media, students mathematical reasoning

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afsari, S., Safitri, I., Harahap, S. K., & Munthe, L. S. (2021). Systematic Literature Review: Efektivitas Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Pada Pembelajaran Matematika. Indonesian Journal of Intellectual Publication, 1(3), 189–197. https://doi.org/10.51577/ijipublication.v1i3.117

Arifin.2014. Pengembangan Buku Siswa “Aljabar Awal†yang Vlid, Praktis, dan Efektif Bercirikan Penemuan Terbimbing. Seminar Nasional : Membangun Karakter Bangsa melalui Pembelajaran BermaknaTEQIP.Univertsitas Negeri Malang, Malang 1 Desember 2014.

Arifin, N. (2018). Pengembangan perangkat pembelajaran matematika dengan discovery learning berorientasikan kemampuan penalaran dan komunikasi matematis. Pendas Mahakam: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 3(2), 125-138.

Ariawan, R., & Nufus, H. (2017). Hubungan Kemampuan Pemecahan masalah Matematis dengan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa. Jurnal THEOREMS (The Original Research of Mathematiscs). Vol. 1 No. 2, hal. 82-91

Baig, S. & Halai, A. 2006. Learning Mathematical Rules with Reasoning. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, (Online), (www.ejmste.com/022006/d2.pdf.), diakses 21 Januari 2015.

Bukhori, B. (2018). Pengembangan perangkat pembelajaran dengan pendekatan PBL berorientasi pada penalaran matematis dan rasa ingin tahu. PYTHAGORAS, 13(2).

Fajri, M. (2017). Kemampuan berpikir matematis dalam konteks pembelajaran abad 21 di sekolah dasar. Lemma, 3(2), 232878.

Juandi, D. (2021). Heterogeneity of problem-based learning outcomes for improving mathematical competence: A systematic literature review. Journal of Physics: Conference Series, 1722(1). https://doi.org/10.1088/1742-6596/1722/1/012108

Lithner, J. 2012. Learning Mathematics by Creative or Imitative Reasoning. 12th International Congress on Mathematical Education, (Online), (http://www.icme12.org/upload/submission/1971_f.pdf.) diakses 8 Januari 2015.

Mansi, K.E. 2003. Reasoning and Geometric Proof in Mathematics Education: A Review of the Literature. Degree of Master of Science. USA: North Carolina State University.

NCTM. 2000. Principles and Standard for School Mathematics. United States: Reston, VA Author.

NCTM. 2009. Focus in High School Mathematics: Reasoning and Sense Making. United States: Reston, VA Author

Safrida, L. N., As’ari, A. R., & Sisworo, S. (2016). Pengembangan perangkat pembelajaran berbasis problem solving Polya untuk meningkatkan kemampuan penalaran matematis siswa materi peluang kelas XI SMA. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 1(4), 583-591.

Sumartini, T. S. (2015). Peningkatan kemampuan penalaran matematis siswa melalui pembelajaran berbasis masalah. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 1-10.

Shadiq, F. (2004). “Pemecahan Masalah, Penalaran, dan Komunikasiâ€. Diklat instruktur/Pengembangan Matematika SMA di Yogyakarta.

Suherman, E dan Winataputra U.S. (1993). Strategi Belajar Mengajar Matematika. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan. Sumarmo, U. (1987). Kemampuan

Ulya, I., Yuwono, I., & Qohar, A. (2017). Pengembangan perangkat pembelajaran bercirikan penemuan terbimbing untuk meningkatkan kemampuan penalaran matematis siswa pada materi barisan aritmetika dan geometri kelas x. Jurnal Kajian Pembelajaran Matematika, 1(1), 17-24.

Downloads

Published

2023-07-18

How to Cite

Margareta, M. (2023). PENGEMBANGAN PERANGKAT PEMBELAJARAN UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN PENALARAN MATEMATIS SISWA. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Pengajaran (JIPP), 2(2), 15–22. Retrieved from https://journal.ikippgriptk.ac.id/index.php/JIPP/article/view/6220