EFEKTIVITAS PENDEKATAN PENDIDIKAN MATEMATIKA REALISTIK PADA PEMBELAJARAN MATEMATIKA

Authors

  • adisty arisma utami IKIP PGRI PONTIANAK

Abstract

Realistic  Mathematics  Education  (PMR)  is  an  approach  to  mathematics

education  adopted  from  Realistic  Mathematics  Education  (RME)  which  has  been

developed  in  the  Netherlands  since  1970.  PMR  tends  to  provide  explanations  related  to

realistic  things,  so  that students  can  easily  digest  the  learning  delivered  by  educators  .

This  study  aims  to  conduct  a  literature  review  related  to  the  effectiveness  of  realistic

mathematics education (PMR) in learning mathematics. The research method chosen in

this study is the SLR (Systematic Literature Review) method. Data collection was carried

out  by  documenting  and  reviewing  all  articles  related  to  mathematics  education  in  the

period  2010 –2020.  The  articles  used  in  this  study  were  30  accredited  national  and

international  journal  articles  obtained  from  Google  Schoolar,  Research  Gate,  SINTA,

DOAJ,  and  Scopus.  Based  on  this  research,  it  was  found  that  Realistic  Mathematics

Education (PMR) is able to improve learning outcomes and can improve many students'

mathematical  abilities.  Starting  from  the  ability  of  intuition,  mathematical  problem

solving ability, connection and communication skills of students.

 

 

Keywords: Realistic  Mathematics  Education,  Mathematics  Learning,  Systematic

literature Review

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adjie, N., Putri, S. U., & Dewi, F. (2020). Penerapan Pendidikan Matematika Realistik (PMR) dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep Bilangan Cacah pada Anak Usia Dini.Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 326-337.

Ahmad, M., & Nasution, D. P. (2018). Analisis Kualitatif Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Yang Diberi Pembelajaran Matematika Realistik. Jurnal Gantang, 3(2), 83-95.

Aini, K. (2017). Penerapan Pendidikan Matematika Realistik Matematika Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Autentik, 1(1), 20-29.

Ardiyani, S. M., Gunarhadi, & Riyadi. (2018). Realistic Mathematics Education In Cooperative Learning Viewed From Learning Activity. Journal on Mathematics Education, 9(2), 301-310.

Arrafi, A., & Masniladevi. (2020). Penerapan Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Indonesia (PMRI) Sebagai Upaya. Journal of Basic, 3(2), 750-774.

Asikin, M., & Junaedi, I. (2013). Kemampuan Komunikasi Matematika Siswa Smp Dalam Setting Pembelajaran RME (Realistic Mathematics Education). Unnes Journal of Mathematics Education Research, 2(1), 203-213.

Febriyanti, Bagaskorowati, R., & Makmuri. (2019). The Effect of The Realistic Mathematics Education (RME) Approach and The Initial Ability of Students on The Ability of Student Mathematical Connection. International Journal for Educational and Vocational Studies, 1(3), 153-156

Haryono, M. (2018). Efektivitas Pembelajaran Matematika Realistik (PMR) Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Dan Keyakinan Matematika Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar : Jurnal Tunas Nusantara, 1(1), 19-26 .

Irawan, A., & Kencanawaty, G. (2017). Implementasi Pembelajaran Matematika Realistik Berbasis Etnomatematika. Journal of Medives, 1(2), 74 –81.

Rismawati, & Komala, E. (2018). Penerapan Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa. Indonesia Mathematics Education, 1(2), 129-136.

Hapipi. (2011). Pendidikan Matematika Realistik (PMR) Sebagai Basis Pembelajaran Matematika. Beta, 4(1), 1-13.

Mariamah. (2017). Efektivitas Pendekatan Pembelajaran Matematika Realistik (PMR) terhadap Penguasaan Materi Siswa SMP Negeri 8 Kota Bima. Jurnal Pendidikan MIPA, 7(2), 138-145.

Marta, R. (2018). Penerapan Pendekatan Pembelajaran Matematika Realistik Indonesia Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Di Sd Negeri 018 Langgini. Journal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 7-14.

Nurmalita, R. A., &Hardjono, N. (2020). Efektivitas Penggunaan Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik (PMR) Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar. JURNAL PENDIDIKAN dan KONSELING, 2(1), 47-53.

Krismiati, A. (2013). Penerapan Pembelajaran Dengan Pendidikan Matematika Realistik (PMR) Secara Berkelompok Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Di Kelas X Sma. Jurnal Ilmiah Program Studi Matematika STKIP Siliwangi Bandung, 2(2), 123-135

Downloads

Published

2023-07-18

How to Cite

utami, adisty arisma. (2023). EFEKTIVITAS PENDEKATAN PENDIDIKAN MATEMATIKA REALISTIK PADA PEMBELAJARAN MATEMATIKA. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Pengajaran (JIPP), 2(2), 23–29. Retrieved from https://journal.ikippgriptk.ac.id/index.php/JIPP/article/view/6221