ANALISIS PROFIL PELAJAR PANCASILA DALAM BUKU TEKS PENDIDIKAN PANCASILA DAN KEWARGANEGARAAN KURIKULUM MERDEKA
DOI:
https://doi.org/10.31571/jpkn.v7i1.5787Keywords:
Textbook, Independent Curriculum, PPKn, Pancasila Student ProfileAbstract
Downloads
References
Alanur, S. N., & Masyitoh, I. S. (2020). Development of Nationalist-Religious Characters Value of Sayyid Idrus Bin Salim Al Jufri Teachings in Civics Education. Proceedings of the 2nd Annual Civic Education Conference (ACEC 2019) Atlantis Press, 458–461. https://doi.org/10.2991/assehr.k.200320.086
Alanur, S. N., Nawing, K., Septiwiharti, D., & Syuaib, D. (2022). Pengembangan Bahan Ajar PPKn Bermuatan Nilai Profil Pelajar Pancasila sebagai Penguatan Karakter Kewarganegaraan Siswa. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 12(November).
Irawati, D., Iqbal, A. M., Hasanah, A., & Arifin, B. S. (2022). Profil Pelajar Pancasila Sebagai Upaya Mewujudkan Karakter Bangsa. Edumaspul Jurnal Pendidikan, 6(1), 1224–1238.
Istiqamah, N., Shaleh, & Hamzah, A. (2023). STRATEGI PEMBELAJARAN PPKN DALAM PENERAPAN PROFIL PELAJAR PANCASILA DI SEKOLAH DASAR. Al-Madrasah: Jurnal Ilmiah Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 7(2), 627–637. https://doi.org/10.35931/am.v7i2.1928
Jamaludin, J., Alanur S, S. N., Amus, S., & Hasdin, H. (2022). Penerapan Nilai Profil Pelajar Pancasila Melalui Kegiatan Kampus Mengajar Di Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(3), 698–709.
Khairani, A., Sugianto, A., & Ildiyanita, R. (2022). TEKNIK SELF-MANAGEMENT UNTUK MENINGKATKAN NILAI KARAKTER MANDIRI BELAJAR SISWA. Jurnal Bimbingan Dan Konseling Ar-Rahman, 8(1), 62–69.
Mantra, G. ., Lasmawan, I. ., & Suarni, N. . (2023). PENGEMBANGAN BUKU CERITA BERGAMBAR BERKEARIFAN LOKAL NGAYAH UNTUK MENGEMBANGKAN KARAKTER GOTONG-ROYONG PADA DIMENSI PROFIL PELAJAR PANCASILA. PENDASI: Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 7(1), 156–168.
Monika, K. A. L., Suastika, I. N., Sanjaya, D. B., & Sariyasa. (2023). PENERAPAN PROJECT BASED LEARNING BERBASIS KEARIFAN LOKAL TRI HITA KARANA MENINGKATKAN SIKAP GOTONG ROYONG. DE_JOURNAL (Dharmas Education Journal), 4(1), 7–15.
Muttaqin, M. F., & Rizkiyah, H. (2022). Efektifitas Budaya Literasi dalam Meningkatkan Keterampilan 4C Siswa Sekolah Dasar. Dawuh Guru Jurnal Pendidikan MI/SD, 2(1), 43–54.
Palupi, W. K. S., & Sari, E. Y. (2023). NILAI KARAKTER DISIPLIN DAN MANDIRI SISWA KELAS 3 MELALUI GERAKAN LITERASI SEKOLAH. Jurnal Pendidikan Guru, 4(1), 24–37.
Pendidikan, K., Teknologi, D. A. N., Standar, B., & Pendidikan, D. A. N. A. (2022). Kementerian pendidikan, kebudayaan, riset, dan teknologi (Issue 021).
Rahmat, A. S., & Suparjana. (2023). PENERAPAN KARTU KENDALI LITERASI DIGITAL SEBAGAI PENGUATAN PROFIL PELAJAR PANCASILA BERORIENTASI LITERASI DI SEKOLAH DASAR. Pancasila: Jurnal Keindonesiaan, 3(1), 22–32.
Rahmawati, E., Wardhani, N. A., & Ummah, S. M. (2023). Pengaruh Proyek Profil Pelajar Pancasila Terhadap Karakter Bernalar Kritis Peserta Didik. Jurnal Educatio, 9(2), 614–622. https://doi.org/10.31949/educatio.v9i2.4718
Ravyansah, & Abdillah, F. (2021). Tracing ’ Profil Pelajar Pancasila ’ Within The Civic Education Textbook : Mapping Values For Adequacy. JURNAL MORAL KEMASYARAKATAN, 6(2), 96–105.
Rusnaini, Raharjo, Suryaningsih, A., & Widya Noventari. (2021). Intensifikasi Profil Pelajar Pancasila dan Implikasinya Terhadap Ketahanan Pribadi Siswa. JURNAL KETAHANAN NASIONAL, 27(2).
Sakman. (2016). Peran Pendidikan Kewarganegaraan Di Era Globalisasi Dalam Mencegah Degradasi Moral. Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial (JPIPS), 6(2), 56–60.
Suardipa, I. P. (2022). Lini Masa Kebijakan Kurikulum Merdeka dalam Tatanan Kotruksi Mutu Profil Pelajar Pancasila. PINTU : Pusat Penjaminan Mutu, 3(2).
Tamaeka, V., Akhwani, Nafiah, & Kasiyun, S. (2022). Internalisasi Nilai-Nilai Toleransi melalui Pembelajaran PPKN di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(4), 2420–2424.
Uchrowi, Z., & Ruslinawati. (2021). Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan Untuk SMP Kelas VII.
Wahyuni, R., & Witarsa, R. (2023). Penerapan Metode Inkuiri untuk Mengembangkan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Sekolah Dasar. Journal of Education Research, 4(1), 203–209.
Wakhidah, H., & Setiawan, D. (2014). ANALISIS KELAYAKAN BUKU TEKS PELAJARAN PENDIDIKAN PANCASILA DAN KEWARGANEGARAAN KELAS VII KURIKULUM 2013. Jurnal Tematik, 4(3), 235–246.
Wulandari, D., Salimi, A., & Pranata, R. (2023). DESKRIPSI MUATAN NILAI PENDIDIKAN KARAKTERPADA BUKU TEKS SISWA KELAS IV SD/MI TEMA 1INDAHNYA KEBERSAMAAN KURIKULUM 2013. ISLAMIKA : Jurnal Keislaman Dan Ilmu Pendidikan, 5(1), 98–110.
Zaenuri, & Fatonah, S. (2022). Analisis Implementasi Peran Guru Dalam Penanaman Nilai Karakter Toleransi Pada Mata Pelajaran Pkn Di MI Ma ’ arif Darussalam Plaosan Yogyakarta. Jurmia : Jurnal Riset Madrasah Ibtidaiyah, 2(1), 181–190.
Zulkhi, M. D., Tiwandani, N. A., & Siregar, I. H. Z. (2023). Perwujudan Entitas dan Identitas Bangsa Indonesia dalam Pembelajaran Abad 21 malalui Penerapan Profil Pelajar Pancasila. Journal on Teacher Education, 4(3), 161–171.
Zuriah, N., & Sunaryo, H. (2022). KONSTRUKSI PROFIL PELAJAR PANCASILA DALAM BUKU PANDUAN GURU PPKN DI SEKOLAH DASAR. Jurnal Civic Hukum, 7(1), 71–87.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Shofia Nurun Alanur, Jamaludin Jamaludin, Sunarto Amus
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
Authors should sign the copyright transfer agreement when they have approved the final proofs sent by Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan prior to the publication.