CATATAN JURNAL IMPLEMENTASI EMOSI (C-JIE’24)
Keywords:
Penulisan Jurnal, Pengurusan EmosiAbstract
Dalam dunia pendidikan yang semakin mencabar, perhatian terhadap kesejahteraan emosi dan mental murid sekolah rendah menjadi semakin penting. Kajian ini mengkaji keberkesanan Modul Jurnal Implementasi Emosi, satu pendekatan inovatifyang menggunakan kaedah penulisan jurnal sebagai alat untuk membantu murid mengenal pasti, mengekspresikan, dan mengurus emosi mereka. Modul ini dibangunkan berdasarkan kajian psikologi yang menunjukkan bahawa penulisan jurnal dapat meningkatkan kesejahteraan mental melalui penurunan simptom kebimbangan dan tekanan. Modul ini mengandungi panduan langkah demi langkah untukpelaksanaan di dalam bilik darjah termasuk aktiviti yang disesuaikan dengan tahap pemahaman murid sekolah rendah. Guru memainkan peranan sebagaifasilitator dalam membimbing murid meneroka emosi mereka. Hasil kajian awal menunjukkan impak positif modul ini terhadap kesejahteraan psikologi murid termasukpeningkatan daya tahan emosi dan hubungan sosial. Secara keseluruhannya, modul ini menawarkan pendekatan holistik dalam mendukung kesejahteraan emosi murid, sekaligus menyumbang kepada perkembangan akademik dan sosial mereka. Penemuan ini menyokong pelaksanaan modul sebagai sebahagian daripada intervensi emosi yang menyeluruh di sekolah rendah.
Downloads
References
Aaron, T.Beck.(2016). Psychopathology Research Center. Aaron, T. Beck Personnel, from http://aaronbeckcenter.org/beck/.
Abdullah & Ainon. (1997). Belajar Berkomunikasi Untuk Remaja. Utusan Publications & Distributor Sdn. Bhd. Kuala Lumpur.
Abdul Malek Abdul Rahman. (2004). Kesan kaunseling kelompok tingkahlaku kognitif dalam merawat tingkahlaku buli dikalangan pelajar sekolah menengah. Tesis Dr Fal. Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi.
Abdul Rashid Johar & Siti Rahiyah Ariffin (2001). Isu pengukuran dan penilaian Pendidikan. Bangi : Fakulti Pendidikan Universiti Kebangsaan Malaysia.
Ahmad Jazimin (2008). Penggunaan terapi realiti dalam kalangan kaunselor di Malaysia. Tesis Doktor Falsafah yang tidak diterbitkan. Bangi : Universiti Kebangsaan Malaysia.
Alias, A., & Samsudin, M.Z. (2005). Psychology of motivation from an Islamic perspective.Paper presented at the 3rd International Seminar on Learning and Motivation (Septeber 10-12, 2005), Langkawi, Malaysia.
Al-Ghazali. (1995). On Disciplining The Soul and Breaking The Two Desires (Vol.XXII and XXIII). (T.J, Winter, Trans). Cambridge : The Islamic Text Society
Corey, G, Corey, M.S, Corey, C & Callanan, P. (2014). Issues and ethics in the helping professions. (9th Ed). Pacific Grive, CA : Brooks/Cole. Gerald, C.(2021). Theory and Practice of Counseling and Psychotherapy (11 th ed). Boston : Cengage Learning. Hamdan, A. (2008). Cognitive Restructuring : An Islamic Perspective. Journal of Muslim and Mental Health, 99-116. Langgulung, H. (1983). Teori-teori Kesihatan Mental : Perbandingan Psikologi Moden dan Pendekatan Pakar-Pakar Pendidikan Islam. Malaysia : Pustaka Huda. Langgulung, H. (1991). Integrated Personality and Integrated Education : A Psycho Spiritual Approach. In G.Basri (Ed.), An Integrated Education in a Multi-Faith and Multi Cultural Country (pp. 48-66). Kuala Lumpur : Muslim Youth Movement of Malaysia.
Ibrahim Mohamed Zain. (2007). Membina dan Mengesahkan Instrumen Pentaksiran Kecerdasan Pelbagai. Batu Caves : PTS Profesional Sdn. Bhd.
Ida Hartina Ahmed Tharbe. (2006). Memimpin kaunseling kelompok. Batu Caves : PTS Profesional Sdn. Bhd.
Jamaluddin Ahmad. (2008). Modul dan Pengendalian Bimbingan Kelompok. Serdang : Penerbit Universiti Putra Malaysia.
Md Noor Saper. (2012). Pembinaan Modul Bimbingan Tazkiyah An-Nafs dan Kesannya Ke atas Religionsiti dan Daya Tahan Remaja. Universiti Utara Malaysia : Sintok.
Muhd Aziz Shah Mohamed Arip. (2010). Kesan Kelompok Bimbingan Ke atas Konsep Kendiri, Kelangsungan dan Resiensi di Kalangan Remaja. Tesis Dr Fal. UKM : Bangi.
Nooraini Othman. (2020). Satu Kajian Kes Kaunseling : Aplikasi Teori Pemusatan Insan dan Teori Psikologi Individu. Pulau Pinang : Universiti Sains Malaysia.
Sabitha marican. (2006). Penyelidikan Sains Sosial Pendekatan Pragmatik. Batu Caves : Penerbit Edusystem Sdn. Bhd.
Salasiah Hanim Hamjah. (2008). Pendekatan Dakwahal-Irsyad Al-Nafsiyy Menurut AlGhazali : Satu Kajian di Pusat Kaunseling Majlis Agama Islam Negeri Sembilan. Tesis Dr Fal. Universiti Sains Malaysia : Kubang Kerian.
World Health Organization. (2012). Depression A Global Crisis. World Federation for Mental Health. U.S.A. Dimuat turun dari http://www.who.int.
World Health Organization. (2012). Depression and other common mental disorders : Global health estimates. Dimaut turun dari http://www.who.int/mental_health/management/depression/.