POLA INTERAKSI SISWA PENGGUNA GADGET DI MAN 2 KOTA BOGOR

Authors

  • Siti Pauziah Universitas Ibn Khaldun Bogor

DOI:

https://doi.org/10.31571/sosial.v9i1.3636

Keywords:

Interaksi, students, gadget

Abstract

Advances in information technology, especially gadgets, have now entered all aspects of human life, if you pay attention at this time almost all walks of life have used gadgets, especially teenagers because they are considered to be able to affect the interaction patterns of users. The purpose of this research is to find out how the interaction patterns formed by students using gadgets are within the scope of student interactions in the school environment. This research method uses a qualitative case study approach. carried out at MAN 2 Bogor City from January to April 2022, the primary sources are students, data collection by observation and observasi and interviews is validated by triangulation of sources, analyzed through the stages of data collection, data reduction, data display and conclusion drawing. The results of this study indicate the interaction pattern of students using gadgets in MAN 2 Bogor city; interaction through media that is used as a tool to exchange information, focus on each gadget, individual interaction between groups, interactions that occur through online games, cooperation between friends through whatsapp groups, being alone (individual).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anggraini, R. A., & Djatmiko, A. A. (2019). Pemanfaatan Media Sosial (Group Whatsapp) dalam Menunjang Aktifitas Belajar Siswa di Luar Jam Sekolah di SMK Negeri 2 Tulungagung. Media Penelitian Pendidikan: Jurnal Penelitian Dalam Bidang Pendidikan Dan Pengajaran, 13(1), 1–7.

Arif, E., & Roem, E. R. (2019). Pemanfaatan media sosial. Jurnal Ranah Komunikasi (JRK), 3(1), 34–44.

Ariston, Y., Guru Sekolah Dasar, P., & Singkawang, S. (2018). Sosial Anak Sekolah Dasar. Journal of Educational Review and Research, 1(2), 86–91.

Binti Maunah. (2016). Sosiologi Pendidikan (pertama). Media Akademi.

Chusna, P. A. (2017). Pengaruh Media Gadget Pada Perkembangan Karakter Anak. Dinamika Penelitian: Media Komunikasi Sosial Keagamaan, 17(2), 315–330. https://e-resources.perpusnas.go.id:2093/doi/abs/10.1142/S0192415X20500500

Daeng, I. T. M., Mewengkang, N. N., & Kalesaran, E. R. (2017). Penggunaan smartphone dalam menunjang aktivitas perkuliahan oleh mahasiswa Fisfol Unsrat Manado. Acta Diurna Komunikasi, 6(1).

Dahlan, M. (2019). Social Adaptation, Self-Confidence and their Relation to Student Achievement Motivation of Madrasa Senior High School 1 Bogor Indonesia in Generating Student with Character. Opción: Revista de Ciencias Humanas y Sociales, 21, 841–863.

Dahlan, R. M. (2018). Relevansi Pemahaman Agama dengan Interaksi Sosial Siswa (Studi Pada Sekolah Menengah Atas Negeri (SMAN) Se-Kecamatan Tanahsareal Kota Bogor: Penamas. Vo.

Eandra, O. S. (2019). Social Interaction With Online Game Addicts Student of Unri in Sub-District Tuah Karya District of Tampan Pekanbaru City. Jom Fisip, 6(2), 1–13.

Ekapravita, R. G., & Wiguna, I. P. (2019). Dampak Phubbing Pada Interaksi Sosial. E-Proceeding of Art & Design, 6(3).

Fahri, L. M., & Qusyairi, L. A. H. (2019). Interaksi Sosial dalam Proses Pembelajaran. Palapa, 7(1), 149–166.

Farah, B., & Nasution, R. D. (2020). Analisis perubahan orientasi pola hidup mahasiswa pasca berakhirnya masa pandemi covid-19. Jurnal Noken: Ilmu-Ilmu Sosial, 5(2), 23–36.

Hidayatuladkia, S. T., Kanzunnudin, M., & Ardianti, S. D. (2021). Peran Orang Tua dalam Mengontrol Penggunaan Gadget pada Anak Usia 11 Tahun. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 5(3), 363–372.

Hulasoh, E., Syamsuddin, R. A., Praditya, A., Lisdawati, L., & Supardi, S. (2020). Pengaruh Gadget Terhadap Prestasi Belajar Remaja Di Era Milenial Pada Lembaga Bimbingan Belajar Daarul ‘Uluum Petukangan Utara, Pesanggrahan, Jakarta Selatan. Jurnal Abdimas Tri Dharma Manajemen, 1(1), 50–59.

Liedfray, T., Waani, F. J., & Lasut, J. J. (2022). Peran Media Sosial Dalam Mempererat Interaksi Antar Keluarga Di Desa Esandom Kecamatan Tombatu Timur Kabupaten Minahasa Tenggara. Jurnal Ilmiah Society, 2(1).

Mukminiati, U., Ibrahim, D., Bukhori, K. A., & Sandi, A. (2020). Analisis Penggunaan Gadget: Studi Kasus terhadap Perilaku Keagamaan Remaja. Al-Wijdan: Journal of Islamic Education Studies, 5(2), 180–197.

Pebriana, P. H. (2017). Analisis Penggunaan Gadget terhadap Kemampuan Interaksi Sosial pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 1. https://doi.org/10.31004/obsesi.v1i1.26

Raharjo, T. B., & Kartika, T. (2019). Komunikasi sosial dan pembangunan. Katalog Dalam Terbitan (KDT), 70. https://ejournal.unsrat.ac.id/index.php/JAP/article/viewFile/19239/18790

Ramdan, A., & Usman, M. (2021). Pola Interaksi dan Komunikasi Kyai terhadap Santri di Pesantren Sirnarasa. 3, 56–85.

Retalia. (2020). Dampak Intensitas Penggunaan Smarphone Terhadap Interaksi Sosial. EduPsyCouns, 2.

Rici, Oni Titik Wahyuning, T. alawiyah. (2019). Layanan Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Permainan Kerjasama Untuk Meningkatkan Keterampilan Sosoal Siswa Oni Titik Wahyuning Rici 1 , Tuty Alawiyah 2. Fokus, 2(5), 171–179.

Rofiah, M. I. F. M. D. R. (2019). Media Sosial Instagram Dan Hubungannya Dengan Interaksi Sosial Di Sekolah Siswa Kelas Viii Smp Negeri 14 Bogor. Jurnal Penelitian Pendidikan Sosial Humaniora, 4(2), 531–536. https://doi.org/10.32696/jp2sh.v4i2.334

Safitri, S. S. (2020). Game Online dan Pengaruh Interaksi Sosial di Kalangan Mahasiswa di Universitas Muhammadiyah Surakarta. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 4(2), 364–376.

Witarsa, R., Hadi, R. S. M., Nurhananik, N., & Haerani, N. R. (2018). Pengaruh penggunaan gadget terhadap kemampuan interaksi sosial siswa sekolah dasar. Pedagogik (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar), 6(1), 9–20.

Wulandari, D., & Lestari, T. (2021). Pengaruh Gadget Terhadap Perkembangan Emosi Anak. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 1689–1695.

Downloads

Published

2022-06-25

How to Cite

Pauziah, S. (2022) “POLA INTERAKSI SISWA PENGGUNA GADGET DI MAN 2 KOTA BOGOR”, Sosial Horizon: Jurnal Pendidikan Sosial, 9(1), pp. 35–45. doi: 10.31571/sosial.v9i1.3636.