Persepsi Sivitas Akademika Kampus STABN Sriwijaya mengenai Etika Pembelajaran Daring
DOI:
https://doi.org/10.31571/sosial.v9i2.3661Abstract
Abstrak
Penelitian ini berfokus mendeskripsikan persepsi sivitas akademika kampus STABN Sriwijaya mengenai etika pembelajaran daring. Etika pembelajaran daring merupakan hal yang baru mengingat kondisi pandemi covid-19 merubah secara signifikan keseluruhan aktivitas dan pelaksanaan pembelajaran secara daring. Namun, seiring berjalannya waktu banyak masalah yang dihadapi dalam kebijakan pembelajaran daring, seperti ancaman putus sekolah, kesulitan dalam mengontrol pembelajaran, tekanan psikis karena beban belajar terlalu banyak dan sebagainya. Kesulitan dalam mengontrol pembelajaran tentu membutuhkan adanya pemahaman etika pembelajaran untuk seluruh pendidik dan peserta didik. Jenis penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah kualitatif deskriptif menggunakan metode wawancara, observasi dan dokumentasi. Adapun hasil dari penelitian ini etika pembelajaran daring merupakan sebuah konsep yang menyangkut moral, nilai kepantasan dan kepatutan yang menentukan pada cara bertingkah laku serta menjadi norma dasar dalam proses pembelajaran daring dari persiapan, pelaksanaan hingga akhir pembelajaran. Dalam etika sangat perlu ditunjang dengan sikap-sikap yang menjunjung adanya sopan santun dalam pembelajaran daring.
Â
Kata Kunci: Etika, Pembelajaran Daring, Sikap.
 Â
Abstract
This research focuses on describing the perceptions of the STABN Sriwijaya campus academic community regarding the ethics of online learning. The ethic of online learning is a new thing considering the Covid-19 pandemic conditions have significantly changed the overall activity and implementation of online learning. However many problems faced in online learning policies, such as the threat of dropping out of school, difficulties in controlling learning, psychological pressure due to too much learning burden and so on. Difficulties in controlling learning certainly require an understanding of learning ethics for all educators and students. The type of research used in this research is descriptive qualitative using interview, observation and documentation methods. As for the results of this research, the ethics of online learning is a concept related to morals, the values of appropriateness and propriety that determine how to behave and become the basic norm in the online learning process from preparation, implementation to the end of learning. In ethics, it is very necessary to be supported by attitudes that uphold politeness in online learning.
Â
Keywords: ethic, online learning, attitude.
Â
Downloads
References
Alizamar, & Couto, N. (2016). Psikologi Persepsi & Desain Informasi : Sebuah Kajian Psikologi Persepsi dan Prinsip Kognitif untuk Kependidikan dan Desain Komunikasi Visual. Yogyakarta: Media Akademi.
Asmuni. (2020). Problematika Pembelajaran Daring di Masa Pandemi Covid-19 dan Solusi Pemecahannya. Jurnal Paedagogy, 281-288.
Bilfaqih, Y., & Qomarudin, M. (2015). Esensi Pengembangan Pembelajaran Daring. Yogyakarta: Deepublish.
Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2020). Booklet Pembelajaran Daring. Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi Kemdikbud RI.
Handarini, O. I. (2020). Pembelajaran Daring sebagai Upaya Study From Home (SFH) Selama Pandemi Covid 19. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP), 496-503.
Herdiansyah, H. (2010). Metodologi Penelitian Kualitatif (Untuk Ilmu-Ilmu Sosial). Jakarta: Penerbit Salemba Humanika.
Listyana, R., & Hartono, Y. (2015). Persepsi dan Sikap Masyarakat terhadap Penanggalan Jawa dalam Penentuan Waktu Pernikahan (Studi Kasus Desa Jonggrang Kecamatan Barat Kabupaten Magetan Tahun 2013). Jurnal Agastya, 118-138.
Pane, A., & Dasopang, M. D. (2017). Belajar dan Pembelajaran. Fitrah (Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman), 333-352.
Rukiyati, D., Purwastuti, D. A., & Haryatmoko, D. (2018). Etika Pendidikan. Yogyakarta: Penerbit Andi.
Sugiyono, P. D. (2020). Metode Penelitian Kualitatif : Untuk Penelitian yang Bersifat: Eksploratif, Enterpretif, Interaktif dan Konstruktif). Bandung: Penerbit Alfabeta Bandung.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Jatayu Jiwanda DL
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors should sign the copyright transfer agreement when they have approved the final proofs sent by Sosial Horizon prior to the publication.