Pengembangan Glosarium Berbasis Android Pada Mata Kuliah Pendidikan Agama Islam
DOI:
https://doi.org/10.31571/sosial.v11i2.7807Keywords:
Glosarium; Pendidikan Agama Islam, Media Pembelajaran, AndroidAbstract
Downloads
References
Abdou, T., Kamthan, P., & Shahmir, N. (2019). Developing a Glossary for Software Projects. In Advanced Methodologies and Technologies in Network Architecture, Mobile Computing, and Data Analytics (Nomor January, hal. 7399–7410). IGI Global. https://doi.org/10.4018/978-1-5225-7598-6.ch100
Anggraini, F. S. (2019). Pengembangan Pendidikan Agama Islam Dalam Masyarakat Multikultural. Edureligia; Jurnal Pendidikan Agama Islam, 4(2), 106–121. https://www.jurnal.syekhnurjati.ac.id/index.php/tarbawi/article/download/5219/2806
Anggrini, L. S., Dewi Jumiarni, Irdam Idrus, Kasrina, Abdul Rahman, & Abas. (2023). Pengembangan Suplemen Penuntun Praktikum Mikrobiologi Berdasarkan Jumlah Mikroalga di Sungai Kampai Seluma. Diklabio: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Biologi, 7(1), 9–20. https://doi.org/10.33369/diklabio.7.1.9-20
APJII. (2023). Penetrasi & Profil Perilaku Pengguna Internet Indonesia Tahun 2022. Asosiasi Penyelenggara Jasa Internet Indonesia. www.apjii.or.id
Bilah, C. O., & Infantono, A. (2019). PengembanganAplikasi MobileKamus Istilah Aeronautika pada PlatformAndroidSesuai StandarISO 25010. Seminar Nasional Sains Teknologi dan Inovasi Indonesia, 1(1), 195–202.
Dirjen Pendidikan Tinggi. (2020). Keputusan Dirjen Pendidikan Tinggi Kementerian Pendidikan Kebudayaan RI No. 84/E/KPT/2020 Tentang Pedoman Pelaksanaan Mata Kuliah Wajib pada Kurikulum Pendidikan Tinggi. In Dirjen Perundang-Undangan (hal. 1–12). Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia. https://dpa.uii.ac.id/wp-content/uploads/2021/05/kepdirjen-dikti-nomo-84_e_kpt_2020-tentang-pedoman-pelaksanaan-mata-kuliah-wajib-pada-kurikulum-pendidikan-tinggi.pdf
Djohan, T. R. S., Andjarwirawan, J., & Santosa, T. (2018). Pembuatan Aplikasi Kamus Istilah Dunia Bisnis Berbasis Android. Jurnal Infra, 6(2), 74–80. http://publication.petra.ac.id/index.php/teknik-informatika/article/view/7488%0Ahttp://publication.petra.ac.id/index.php/teknik-informatika/article/viewFile/7488/6794
Driscoll, C. F., Freilich, M. A., Guckes, A. D., Knoernschild, K. L., & Mcgarry, T. J. (2017). The Glossary of Prosthodontic Terms: Ninth Edition. The Journal of prosthetic dentistry, 117(5), e1–e105. https://doi.org/10.1016/j.prosdent.2016.12.001
Fernando, F. (2020). Perancangan User Interface (Ui) & User Experience (Ux) Aplikasi Pencari Indekost Di Kota Padangpanjang. TANRA: Jurnal Desain Komunikasi Visual Fakultas Seni dan Desain Universitas Negeri Makassar, 7(2), 101. https://doi.org/10.26858/tanra.v7i2.13670
Fitriah. (2020). Developing Vocabulary Materials for Teaching Learning Process. JADEs: Journal of Academia in English Education, 1(1), 37–49. https://doi.org/10.32505/jades.v1i1.2688
Futaki, S. S., Marisa, F., & Wijaya, I. D. (2018). Aplikasi Kamus Istilah Kebudayaan Indonesia Berbasis Desktop Menggunakan Metode Fisher-Yates. Jurnal Informatika Merdeka Pasuruan, 3(1), 71–79. https://doi.org/10.37438/jimp.v3i1.91
Manullang, S. B. H., Saputra, I., & Waruwu, F. T. (2022). Perancangan Aplikasi Kamus Istilah Programming Dengan Metode Interpolation Search Berbasis Website. KOMIK (Konferensi Nasional Teknologi Informasi dan Komputer), 6(1), 75–80. https://doi.org/10.30865/komik.v6i1.5790
Murdowo, D., Rachmawati, R., Adriyanto, A. R., & Prahara, G. A. (2021). Perancangan Prototipe Mobile Learning “Wawasan Kebangsaan” berbasis Android bagi Milenial sebagai Solusi Pembelajaran Situasi Pandemi. ANDHARUPA: Jurnal Desain Komunikasi Visual & Multimedia, 7(2), 375–388. https://doi.org/10.33633/andharupa.v7i2.4517
Nurhasanah, K., & Adi, R. S. (2018). Aplikasi Kamus Istilah Psikologi Berbasis Android. KOPERTIP : Jurnal Ilmiah Manajemen Informatika dan Komputer, 2(1), 33–37. https://doi.org/10.32485/kopertip.v2i1.35
Nurjayanti. (2023). Pembuatan Aplikasi Kamus Ilmu Komunikasi Berbasis Smartphone sebagai Media Pembelajaran Mandiri. Ruang Komunitas: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(2), 68–78.
Oktarika, D., Sabirin, F., & Sulistiyarini, D. (2022). LITERA: Game edukasi literasi teknologi informasi dan komunikasi bermuatan pendidikan karakter. Jurnal Pendidikan Informatika dan Sains, 11(2), 165–179. https://doi.org/10.31571/saintek.v11i2.3585
Permana, R., Indrajit, R. E., Aryanti, R., & Yanto, A. B. H. (2018). Implementasi Model Information Retrieval Untuk Pencarian Konten Pada KUHP Berdasarkan Tingkatan Hukuman Terberat Di Indonesia. Jurnal Pilar Nusa Mandiri, 14(1), 89–96.
Purnama, E., Suryawati, E., & Zulfarina. (2020). Effects of Illustrated Glossary of Plant World Material on. Journal of Educational Sciences, 4(3), 469–477. https://doi.org/10.31258/jes.4.3.p.469-477
Romansyach, G. D., Saifudin, A., & Rofi’ah, S. (2023). Development of A Dictionary of Hospitality Terms As A Reading E-Book for Class XI Hospitality Accomodation Student in SMK N 3 Blitar. Project (Professional Journal of English Education), 6(4), 795–803. https://doi.org/10.22460/project.v6i4.p795-803
Sabirin, F., Mustofa, M., & Sulistiyarini, D. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran 3D Untuk Mata Kuliah Geologi Dasar. Jurnal Pendidikan Informatika dan Sains, 11(1), 57–70. https://doi.org/10.31571/saintek.v11i1.3607
Septian, M. F., & Burhendi, F. C. A. (2022). Pengembangan Mini Glosarium Fisika Modern Sebagai Referensi Tambahan Peserta Didik Berbasis Augmented Reality. Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika, 13(2), 201–210. https://doi.org/10.26877/jp2f.v13i2.12451
Susanti, E. (2016). Glosarium Kosakata Bahasa Indonesia Dalam Ragam Media Sosial. DIALEKTIKA: Jurnal Bahasa, Sastra, dan Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 3(2), 229–250.
Vellia, T. L., MUzammil, A. R., & Syahrani, A. (2020). Glosarium Fauna Hasil Laut Dalam Bahasa Melayu Sukadana. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 9(3), 1–10.
Yektyastuti, R., Solihah, M., Prasetyo, Y. D., Mardiana, T., Ikhsan, J., & Sugiyarto, K. H. (2015). Penggunaan Media Pembelajaran Kimia “Chemondro” Pada Materi Kelarutan dan Pengaruhnya Terhadap Kemandirian Belajar Siswa SMA. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Sains (SNPS), November, 80–87. https://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/snps/article/view/7965
Yunus, Y., & Fransisca, M. (2020). Analisis kebutuhan media pembelajaran berbasis android pada mata pelajaran kewirausahaan. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 7(2), 118–127. https://doi.org/10.21831/jitp.v7i1.32424
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Dewi Sulistiyarini, Umi Liwayanti, Febrianto Sabirin, Radha Florida
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors should sign the copyright transfer agreement when they have approved the final proofs sent by Sosial Horizon prior to the publication.