Materi Keterampilan Membaca Bahasa Prancis Tingkat A1 untuk Pengembangan Model Pembelajaran Berbasis Google Sites
DOI:
https://doi.org/10.31571/edukasi.v20i2.4034Keywords:
keterampilan membaca, bahasa Prancis, model pembelajaran, Google Sites, reading skills, french, learning modelsAbstract
Abstrak
Penggunaan teknologi informasi dan komunikasi di dunia pendidikan sangat diperlukan guna mendukung proses pembelajaran. Salah satu kemampuan yang dibutuhkan di masa Revolusi Industri 4.0 adalah literasi teknologi sehingga perlu mengintegrasikan teknologi dalam pembelajaran. Penelitian bertujuan untuk menganalisis materi pembelajaran membaca bahasa Prancis tingkat A1 sebagai tahap awal dalam pengembangan model pembelajaran berbasis Google Sites. Penelitian menggunakan metode deskriptif kualitatif dengan teknik pengumpulan data studi pustaka dan teknik analisis data dilakukan dengan cara mereduksi data, menyajikan data, dan menarik kesimpulan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat tujuh pemetaan materi untuk pembelajaran keterampilan membaca bahasa Prancis tingkat A1 berbasis Google Sites. Struktur penyajian pengembangan yaitu wacana tulis, materi gramatikal, dan evaluasi pembelajaran menggunakan LearningApps. Ketujuh materi tersebut digunakan untuk pengembangan model pembelajaran keterampilan membaca bahasa Prancis tingkat A1 berbasis Google Sites.
Â
Â
Abstract
The use of information and communication technology in the world of education is needed to support the learning process. One of the skills needed during the Industrial Revolution 4.0 is technological literacy, so it is necessary to integrate technology in learning. This research aimed to analyze the learning material for learning French at A1 level as an early stage in developing a learning model based on Google Sites. The research used descriptive qualitative method with literature study data collection techniques and data analysis techniques were carried out by reducing data, presenting data, and drawing conclusions. The results of this research showed seven material mappings for learning French language reading skills at A1 level based on Google Sites. The development presentation structure is written discourse, grammatical material, and learning evaluation using LearningApps. The seven materials were used to develop a learning model for French Reading Skills at A1 level based on Google Sites.
Downloads
References
Adzkiya, D. S., & Suryaman, M. (2021). Penggunaan Media Pembelajaran Google Site dalam Pembelajaran Bahasa Inggris Kelas V SD. Educate Jurnal Teknologi Pendidikan, 6(2), 20-31. http://dx.doi.org/10.32832/educate.v6i2.4891.
Alcaraz, M., Braud, C., Calvez, A., Cornuau, G., Jacob, A., Pinson, C., & Vidal, S. (2016). Edito A1. Paris: Didier FLE.
Alexander, P. A., Fox, E., Maggioni, L., Loughlin, S. M., Baggetta, P., Dinsmore, D. L., Grossnickle, E. M., List, A., Parkinson, M. M., Winters, F. I., & Dumas, D. (2012). Reading Into the Future: Competence for the 21st Century. Educational Psychologist, 47(4), 259-280. https://doi.org/10.1080/00461520.2012.722511.
Arpan, M., & Sadikin, S. (2020). Media Pembelajaran Interaktif Perangkat Keras Komputer. INVOTEK: Jurnal Inovasi Vokasional dan Teknologi, 20(2), 43-50. https://doi.org/10.24036/invotek.v20i2.741.
Arpan, M., Salaman, S., Budiman, R. D. A., Ambyar, A., & Wakhinuddin, W. (2020). Student Learning Outcomes Using Drill and Practice Type of Computer Assisted Instruction. International Journal of Scientific & Technology Research, 9(04), 1433-1436.
Capelle, G., & Menand, R. (2009). Nouveau Taxi 1. Paris: Hachette FLE.
Cocton, M. N., Dauda, P., Giachino, L., & Barracco, C. (2016). Generation 1. Paris: Didier FLE.
Conseil de l’Europe. (2018). Cadre Européen Commun de Référence pour les Langues : Apprendre, Enseigner, Evaluer Volume Complémentaire avec de Nouveaux Descripteurs: Vol. C. dalam https://rm.coe.int/cecr-volume-complementaire-avec-de-nouveaux-descripteurs/16807875d5.
Dariyadi, M. W., Mahliatussikah, H., & Fauzan, M. (2021). Pemanfaatan Google Site sebagai Media Pembelajaran Bahasa Arab. Jurnal Tifani, 1(1), 65-74.
Giradet, J., Pecheur, J., Gibbe, C., & Parizet, M. L. (2016). Tendances A1. Paris: CLE International.
Golonka, E. M., Bowles, A. R., Frank, V. M., Richardson, D. L., & Freynik, S. (2014). Technologies for Foreign Language Learning: A Review of Technology Types and Their Effectiveness. Computer Assisted Language Learning, 27(1), 70-105. https://doi.org/10.1080/09588221.2012.700315.
Harsanto, B. (2017). Inovasi Pembelajaran di Era Digital: Menggunakan Google Sites dan Media Sosial. Bandung: Unpad Press.
Herliyani, E., Wardana, K., & Witari, N. (2022). Pembelajaran Artsteps, Minat Penerapan Teknologi Pameran Online, dan Kepuasan Mahasiswa dalam Berkarya. Edukasi: Jurnal Pendidikan, 20(1), 58-72. https://doi.org/10.31571/edukasi.v20i1.3420.
Hidayati, A., & Bibi, S. (2020). Teknologi Augmented Reality sebagai Media Pembelajaran Pontianak Heritage. Jurnal Pendidikan Informatika dan Sains, 9(1), 37-45. https://doi.org/10.31571/saintek.v9i1.1306.
Jegou, D., & Vial, C. (2019). La Class A1. Paris: CLE International.
Kurniadi, W., Jusriati, & Syafriadi. (2021). Pemanfaatan Google Sites untuk Proses Pembelajaran Daring pada Matakuliah Essay Writing. Prosiding Konferensi Nasional Ilmu Komputer (KONIK) Tahun 2021.
Mansyur, M., & Taufikurrahman, T. (2022). Keterampilan Mengajar Membaca Berbasis Teknologi Informasi. Al-Allam: Jurnal Pendidikan, 3(1), 10-15.
Mukti, W. M., Puspita, Y. B. P., & Anggraeni, Z. D. (2020). Media Pembelajaran Fisika Berbasis Web Menggunakan Google Sites pada Materi Listrik Statis. Prosiding Webinar Pendidikan Fisika 2020.
Mutadi. (2020). Panduan Membuat Website dengan Menggunakan Google Sites. Semarang: Penerbit Balai Diklat Keagamaan.
Nurdin, I., & Hartati, S. (2019). Metodologi Penelitian Sosial. Surabaya: Media Sahabat Cendekia.
Rosiyana, R. (2021). Pemanfaatan Media Pembelajaran Google Sites dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Jarak Jauh Siswa Kelas VII SMP Islam Asy-Syuhada Kota Bogor. Jurnal Ilmiah KORPUS, 5(2), 217-226. https://doi.org/10.33369/JIK.V5I2.13903.
Sartanto, A., & Nugraheni, A. S. (2021). Pembiasaan Keterampilan Berpikir Kritis melalui Kegiatan Membaca Buku Cerita Bergambar Anak Usia Dasar. Jurnal Pendidikan Bahasa, 10(2), 118-124. https://doi.org/10.31571/bahasa.v10i2.1842.
Sii, P., Verawardina, U., Arpan, M., & Sulistiyarini, D. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri pada Mata Pelajaran KKPI terhadap Kemampuan Psikomotorik Siswa. Jurnal Pendidikan Informatika dan Sains, 6(2), 166-176. http://dx.doi.org/10.31571/saintek.v6i2.642.
Simanjuntak, P. (2020). Pengembangan Model E-Learning Berbasis Web pada Pelajaran Teknologi Informasi dan Komunikasi. Jurnal Pendidikan Informatika dan Sains, 9(2), 111-120. https://doi.org/10.31571/saintek.v9i2.1568.
Smaldino, S. E., Lowther, D. L., & Mims, C. (2019). Instructional Technology and Media for Learning 12th ed. New York: Pearson.
Syahadati, E., Astuti, D. S., & Asman, H. (2018). Hubungan antara Keterampilan Membaca dengan Self Esteem Mahasiswa. Jurnal Pendidikan Bahasa, 7(2), 318-325. https://doi.org/10.31571/bahasa.v7i2.1012.
Teoh, S. C., Chee, K. C., & Zaibidi, N. Z. (2019). ICT Versus Conventional Teaching and Learning Approach In Education: An Overview of Advantages and Disadvantages. Proceeding The 2nd Young Researchers’ Quantitative Symposium 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC-BY-NC) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.