Madrasah Diniah as Media Teaching and Learning Islamic Moderation Values at Qur’an Learning Centers
DOI:
https://doi.org/10.31571/edukasi.v20i2.4046Keywords:
madrasah diniah, Islamic teaching, Islamic learning, pengajaran Islam, pembelajaran IslamAbstract
Abstract
Madrasah diniah has an essential role in educating the younger generation concerning instilling Islamic values from an early age. Moderation Islam (wasathiyah Islam) has now become a school of Islamic thought that has become a discourse. This research aimed to interpret madrasah diniah education as a medium for teaching and learning Islamic moderation values to students of Taman Pendidikan Al-Quran (Qur’an Learning Center). The research method used qualitative. This research was conducted at Baiturrahman Mosque, Sleman, Yogyakarta. The subjects were three Qur’an Learning Center teachers of the Baiturrahman Mosque. This research used data collection techniques through interviews, observations, and secondary sources. The data analysis technique used in the form of content analysis techniques. Based on the results of the research, it was found that early madrasah diniah education can be used as a medium of teaching and learning to instill Islamic moderation values.
Â
Â
Abstrak
Madrasah diniah memiliki peran penting dalam mendidik generasi muda dalam kaitannya menanamkan nilai-nilai Islam sejak dini. Moderasi Islam (wasathiyah Islam) telah menjadi aliran pemikiran Islam yang menjadi pembicaraan. Tujuan penelitian adalah untuk menginterpretasikan pendidikan madrasah diniah sebagai media pengajaran dan pembelajaran nilai-nilai moderasi Islam pada santri Taman Pendidikan Al-Quran. Metode penelitian yang digunakan adalah metode kualitatif. Penelitian dilakukan di Masjid Baiturrahman, Sleman, Yogyakarta. Subjek penelitian adalah tiga guru santri Taman Pendidikan Al-Quran Masjid Baiturrahman. Penelitian menggunakan teknik pengumpulan data melalui wawancara, observasi, dan sumber sekunder. Teknik analisis data yang digunakan berupa teknik analisis konten. Berdasarkan hasil penelitian, ditemukan bahwa pendidikan madrasah diniah dapat dijadikan sebagai media pengajaran dan pembelajaran dalam menanamkan nilai-nilai moderasi Islam.
Â
Â
Downloads
References
Al-Achmad, M. I., Wahidin, U., & Priyatna, M. (2020). Upaya Guru Taman Pendidikan Al-Qur’an dalam Pembelajaran Al-Qur’an di Rukun Warga (RW) 8 Desa Pasir Eurih Kecamatan Tamansari Kabupaten Bogor. Prosiding Al Hidayah Pendidikan Agama Islam Tahun 2020.
Amar, A. (2018). Nilai Islam Wasathiyah-Toleran dalam Kurikulum Madrasah Aliyah Program Keagamaan. Jurnal Cendekia: Media Komunikasi Penelitian dan Pengembangan Pendidikan Islam, 10(2), 196-212.
Arif, K. M. (2020). Moderasi Islam (Wasathiyah Islam) Perspektif Al-Qur'an, As-Sunah, serta Pandangan para Ulama dan Fuqaha. Al-Risalah: Jurnal Studi Agama dan Pemikiran Islam, 11(1), 22-43. https://doi.org/10.34005/alrisalah.v11i1.592.
Bungin, B. (2013). Analisis Data Penelitian Kualitatif: Pemahaman Filosofis dan Metodologis ke Arah Penguasaan Model Aplikasi. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Chamidi, A. S. (2021). Nilai-Nilai Islam Moderat dalam Pembelajaran PAI pada Masa Pandemi Covid19 di SMK Negeri 1 Kebumen. Jurnal Ar-Rihlah Inovasi Pengembangan Pendidikan Islam, 6(1), 136-167. https://doi.org/10.33507/ar-rihlah.v6i1.280.
Dafrita, I. E. (2017). Pengaruh Discovery Learning terhadap Kemampuan Berpikir Kritis dan Analitis dalam Menemukan Konsep Keanekaragaman Tumbuhan. Jurnal Pendidikan Informatika dan Sains, 6(1), 32-46. https://doi.org/10.31571/saintek.v6i1.485.
Fadillah, N., & Salmiati, S. (2020). Efektivitas Taman Pendidikan Al-Qur’an (TPA) dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca dan Menulis Al-Qur’an pada Anak. Al-Athfal, 2(2), 93-105.
Fitri, R., & Satrianis, S. (2018). Pengaruh Pembelajaran Agama Islam terhadap Perkembangan Moral Anak Usia 5-6 Tahun di TK Al-Hasanah Kecamatan Rumbai Pesisir. PAUD Lectura: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(2), 144-158. https://doi.org/10.31849/paudlectura.v1i2.1173.
Fitriyana, N., Ningsih, K., & Panjaitan, R. G. P. (2020). Penerapan Model Pembelajaran SAVI Berbantuan Media Flashcard untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar. Edukasi: Jurnal Pendidikan, 18(1), 13-27. https://doi.org/10.31571/edukasi.v18i1.1667.
Hanipah, S. (2016). Penerapan Pendidikan Agama Islam pada Anak Usia Dini di PAUD Nurul Islam kota Pagar Alam. Jurnal Nuansa, 9(2), 123-133. http://dx.doi.org/10.29300/nuansa.v9i2.380.
Harto, K., & Tastin, T. (2019). Pengembangan Pembelajaran PAI Berwawasan Islam Wasatiyah: Upaya Membangun Sikap Moderasi Beragama Peserta Didik. Jurnal At-Ta'lim: Media Informasi Pendidikan Islam, 18(1), 89-110. http://dx.doi.org/10.29300/attalim.v18i1.1280.
Husna, N. (2021). Makna dan Hakikat Wasathiyah. Journal ROMEO (Review of Multidisciplinary Education, Culture, and Pedagogy), 1(1), 87-102.
Indriana, D., & Sa'ad, S. (2021). Kontribusi Madrasah Diniyah dalam Membentuk Karakter Anak. Tarbawiyah: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 5(1), 1-14. https://doi.org/DOI 10.32332/tarbawiyah.v5i1.3022.
Jentoro, J., Yusro, N., Yanuarti, E., Karolina, A., & Deriwanto, D. (2020). Peran Guru PAI dalam Menanamkan Nilai-Nilai Islam Wasatiyah Siswa. JOEAI: Journal of Education and Instruction, 3(1), 46-58.
Junaidi, J., & Ninoersy, T. (2021). Nilai-Nilai Ukhuwwah dan Islam Wasathiyah Jalan Moderasi Beragama di Indonesia. Jurnal Riset dan Pengabdian Masyarakat, 1(1), 89-100. https://doi.org/10.22373/jrpm.v1i1.660.
Marjito, E. R. (2015). Pengaruh Penggunaan Power Point terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Mahasiswa pada Mata Kuliah Sejarah Kemerdekaan Indonesia di Program Studi Pendidikan Sejarah IKIP PGRI Pontianak. Sosial Horizon: Jurnal Pendidikan Sosial, 2(2), 146-157. https://doi.org/10.31571/sosial.v2i2.101.
Miles, M. B., Huberman, A. M., & Saldana, J. (2014). Qualitative Data Analysis. London: SAGE Publications.
Mukarromah, R. (2018). Pola interaksi edukatif guru dengan siswadi madrasah diniyah Takmiliyah Awaliyah Al-Hidayah Dukuh Kalikidang Pandansari Paguyangan Brebes. Tesis: IAIN Prof. K. H. Saifuddin Zuhri Purwokerto. Tidak dipublikasikan.
Pratiwi, I. F. B. (2019). Madrasah Diniyah sebagai Alternatif Pendidikan Agama Islam. Skripsi: IAIN Prof. K. H. Saifuddin Zuhri Purwokerto. Tidak dipublikasikan.
Rosanti, R., Andrasmoro, D., & Rina, R. (2016). Pengaruh Model Inquiry terhadap Berpikir Kritis Mahasiswa Geografi IKIP-PGRI Pontianak. Sosial Horizon: Jurnal Pendidikan Sosial, 3(2), 286-296. https://doi.org/10.31571/sosial.v3i2.371.
Santrock, J. W. (2019). Life-Span Development. 17th ed. New York: Mc-Graw Hill Education.
Sartanto, A., & Nugraheni, A. S. (2021). Pembiasaan Keterampilan Berpikir Kritis melalui Kegiatan Membaca Buku Cerita Bergambar Anak Usia Dasar. Jurnal Pendidikan Bahasa, 10(2), 118-124. https://doi.org/10.31571/bahasa.v10i2.1842.
Suryani, K., Rahmadani, A., & Gautama, A. (2019). Peningkatan Kemampuan Berpikir Peserta Didik Menggunakan Problem-Based Learning. Edukasi: Jurnal Pendidikan, 17(2), 238-249. https://doi.org/10.31571/edukasi.v17i2.1475.
Trisianawati, E. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Ditinjau dari Kemampuan Awal dan Kemampuan Berpikir Kritis terhadap Hasil Belajar Mahasiswa. Jurnal Pendidikan Informatika dan Sains, 5(1), 12-26. https://doi.org/10.31571/saintek.v5i1.249.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC-BY-NC) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.