INTERACTIVE WORDWALL GAME MEDIA IN SCIENCE LEARNING FOR GRADE V ELEMENTARY SCHOOL
DOI:
https://doi.org/10.31571/edukasi.v22i2.7352Keywords:
Interactive, Learning Media, WordwallAbstract
This research was conducted with the aims to: (1) develop interactive learning media for science lessons for grade V elementary schools, (2) evaluate the relevance of using interactive learning media in science lessons in grade V elementary schools, (3) describe students' interest in online game-based Wordwall media in thematic learning of science content in grade V elementary schools. The research used the ADDIE method which has five research stages, namely analysis, design, development, implementation, and evaluation. Initial product development consists of media expert validation and material expert validation. The result is that the development of Wordwall media at the user stage obtained very good results.
Downloads
References
Agusti, N. M. (2022). Efektifitas Media Pembelajaran Aplikasi Wordwall Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 5794–5800.
Agustina, M. (2018). Peran Laboratorium Ilmu Pengetahuan Alam (Ipa) Dalam Pembelajaran Ipa Madrasah Ibtidaiyah (Mi) / Sekolah Dasar (Sd). At-Ta’dib: Jurnal Ilmiah Pendidikan Agama Islam, 10(1), 1–10.
Ahmad, W. N. A. ; J. ; A. (2024). Penerapan Media Pembelajaran Berbasis Game Education Wordwall Terhadap Peningkatan Motivasi Belajar IPA Kelas VIII. Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Pembelajaran, 6(2), 350–354.
Aldi, I. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Website Menggunakan Google Sites Pada Muatan IPA Kelas V Subtema Memelihara Kesehatan Organ Pernapasan Manusia di Sekolah Dasar. Universitas Jambi.
Arsyad, A. (2017). Media Pembelajaran. Rajawali Press.
Branch. (2009). Instructional Design-The ADDIE Approach. Springer.
Darniyanti, Y., Sapitri, D. R., Guru, P., Dasar, S., & Indonesia, U. D. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Menggunakan Wordwall Pada Mata Pelajaran Ipa Kelas V Sekolah Dasar. 3, 9593–9607.
Dewi, N., Murtinugraha, R. E., & Arthur, R. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Pada Mata Kuliah Teori Dan Praktik Plambing Di Program Studi S1 Pvkb Unj. Jurnal Pensil, 7(2), 95–104.
Ditania, O., Aren, F., & Riduan, F. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Online Berbasis Game Edukasi Wordwall Tema Indahnya Kebersamaan pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 4093–4100.
Hidayah, Z. I., & Eka, K. I. (2024). Peningkatan Prestasi Belajar dan Pemecahan Masalah Siswa pada Mata Pelajaran IPA melalui Media Wordwall. Jurnal Basicedu, 8(3), 1996–2007.
Larasati, S., Mandasari, N., & Hajani, T. J. (2024). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Berbantuan Media Wordwall pada Pembelajaran IPA Siswa Kelas V SD Negeri 34 Lubuklinggau. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Indonesia (JPPI), 4, 49–59.
Mursyid, S., Ramadhan, T., & Rivaldi, F. (2019). Pengembangan Alat Peraga Sebagai Media Pembelajaran Materi Energi Listrik Di Smpn 1 Jongkong. Seminar Nasional Pendidikan Mipa Dan Teknologi, 20666, 175–183.
Muslim, A. (2013). Interaksi Sosial Dalam Masyarakat Multietnis. Jurnal Diskursus Islam, 1(3), 1–11.
Novyanti,. Happy, I., Widia, W. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Aplikasi Wordwall Untuk Meningkatkan Kreativitas Kognitif Anak Dalam Pelajaran Bahasa Inggris. Jurnal Instruksional, 4(1), 27.
Nupus, H., Triyogo, A., & Valen, A. (2021). Pengembangan Bahan Ajar Buku Pendamping Tematik Terpadu Berbasis Kontekstual Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 3279–3289.
Pradani, T. G. (2022). Penggunaan media pembelajaran wordwall untuk meningkatkan minat dan motivasi belajar siswa pada pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Educenter : Jurnal Ilmiah Pendidikan, 1(5), 452–457.
Pramesti, Rr., Syarif, M., Murni, W. (2020). Media Pembelajaran Abad 21 : Komik Digital Untuk Siswa Sekolah Dasar. Prosiding Seminar dan Diskusi Pendidikan Dasar. Jurnal UNJ.
Pratama, L. D., Lestari, W., & Bahauddin, A. (2019). Game Edukasi: Apakah Membuat Belajar Lebih menarik? At-Taklim Jurnal Pendidikan, 5(1), 35–50.
Ramanda, F. (2024). Pengaruh Penggunaan Media Wordwall Terhadap Pemahaman Belajar IPAS Siswa SD. Jurnla Edu Research Indonesia Institute For Corporate Learning And Studies (IICLS), 4, 213–226.
Rini, A., Dodit, S. (2018). Analisis Hasil Pemanfaatan Media Pembelajaran Interaktif Aljabar Logika Dengan User Acceptance Test (UAT). Jurnal SMATIKA, 8(2), 67.
Ritonga, N., Sakdiah, H., Gultom, B., Nazliah, R., Studi, P., Biologi, P., & Keguruan, F. (2020). Kemampuan berpikir kritis dalam proses pembelajaran IPA melaluai pendekatan keterampilan. Jurnal Pendidikan Sains Dan Aplikasinya (JPSA), 3(2), 41–45.
Rosyid Khoirul Nafian. (2024). Penggunaan Media Wordwall Sebagai Evaluasi Pembelajaran IPAS Kelas IV SD Negeri 1 Gumul. Jurnal Teknologi Pendidikan Dan Pembelajaran (JTPP), 01(04), 747–750.
Shelvia Amanda. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran IPAS Berbasis Wordwall untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik. Jurnal Ilmu Pendidikan, Bahasa, Sastra, Dan Budaya, 2(4).
Sudarsono, S, M. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Game Interaktif Berbasis Aplikasi Web Wordwall Pada Pelajaran Matematika Materi Bilangan Ganjil genap Kelas II SD. JPGSD, 3059–3068.
Yunita, & Susanto, A. (2020). Merancang Media Pembelajaran Berbasis Web. SImkom, 5(2), 9–18.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Diyar Sugiarti, Cucu Widaty
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC-BY-NC) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.