Evaluasi kepuasan pengguna arkas dengan metode eucs dan pieces (studi kasus : Kecamatan Nagrak)

Authors

  • Rohmat Rohmat Nusa Putra University
  • Arny Lattu Nusa Putra University
  • Mupaat Mupaat Nusa Putra University

DOI:

https://doi.org/10.31571/saintek.v11i1.3987

Keywords:

User Satisfaction, ARKAS, EUCS, PIECES, SmartPLS

Abstract

The School Activity and Budget Plan Application (ARKAS) is an information system that utilizes information and communication technology to facilitate schools in managing planning, budgeting, implementation, and administration as well as accountability for BOS funds in digital form. This Application was first launched by the Ministry of Education in 2020. This study was conducted to determine the satisfaction of ARKAS users at the elementary school level in Nagrak sub-district, Sukabumi district. Measurement of the data that has been collected is done using the SmartPLS application. From the result of research with ten hypotheses, eight of them were rejected and the remaining variable were accepted. The result of control and format variable are positive on user satisfaction and the remaining variables, namely performance, information, efficiency, service, content, accuracy, ease of use, and timeliness have a negative effect on ARKAS user satisfaction.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rohmat Rohmat, Nusa Putra University

Sistem Informasi, FTKD

Arny Lattu, Nusa Putra University

Sistem Informasi, FTKD

Mupaat Mupaat, Nusa Putra University

Sistem Informasi, FTKD

References

Abdhul, Y. (2021). Pengertian Kuesioner Penelitian: Jenis, Isi dan Cara Membuat. Deepublish.Com. https://penerbitbukudeepublish.com/kuesioner-penelitian/

Adha, F. L. Y., Hamzah, M. L., Maita, I., Megawati, & Marsal, A. (2021). Analisis Penerimaan Pengguna Dapodik Sekolah Dasar Kecamatan Tampan Menggunakan Model TAM dan EUCS. Jurnal Sains, Teknologi Dan Industri, 18(2), 196–205.

Haerudin, H. (2017). Evaluasi Sistem Informasi untuk Mengetahui Tingkat Kepuasan Pengguna www.my.unpam.ac.id dengan Menggunakan Metode EUCS dan PIECES. Jurnal Informatika Universitas Pamulang, 2(4), 174. https://doi.org/10.32493/informatika.v2i4.1437

Kemdikbud. (2020). FAQ ARKAS. Rkas.Kemdikbud.Go.Id. https://rkas.kemdikbud.go.id/faq

Lattu, A., Sihabuddin, & Jatmika, W. (2022). a Analisis Kepuasan Pengguna Terhadap Penggunaan E-Learning Dengan Metode Tam Dan Eucs. Jurnal Riset Sistem Informasi Dan Teknologi Informasi (JURSISTEKNI), 4(1), 39–50. https://doi.org/10.52005/jursistekni.v4i1.115

Maulana, Y. I. (2018). Evaluasi Tingkat Kepuasan Pengguna Perpustakaan Digital Nasional (iPusnas) dengan Kerangka PIECES. Bianglala Informatika, 6(1), 51–55.

Permendikbud. (2021). Permendikbud 6 Tahun 2021 Tentang Juknis Pengelolaan Dana Bos Reguler. Journal of Chemical Information and Modeling, 43(1), 7728. https://online210.psych.wisc.edu/wp-content/uploads/PSY-210_Unit_Materials/PSY-210_Unit01_Materials/Frost_Blog_2020.pdf%0Ahttps://www.economist.com/special-report/2020/02/06/china-is-making-substantial-investment-in-ports-and-pipelines-worldwide%0Ahttp://

Pramita, R., Rizal, N., & Sulistyan, R. (2021). Metode Penelitian Kuantitatif (M. Mursyid & A. el Mazwa (eds.); 3rd ed.). Widya Gama Press.

Rahmi, A. N., Supriatin, & Prabowo, D. (2019). Evaluasi Kepuasan Pengguna Aplikasi Amikom One menggunakan Metode EUCS. INFOS Journal, 2(1), 67–73.

Sabdana, I. W. G. (2019). Analisis Kepuasan Pengguna Sistem Informasi Rumah Sakit (Sirs) Jiwa Propinsi Bali Dengan Metode End-User Computing Satisfaction (Eucs). Jurnal Ilmu Komputer Indonesia, 4(1).

Sevtiyani, I., & Fatikasari, F. (2020). Analisis Kepuasan Pengguna SIMPUS Menggunakan Metode EUCS di Puskesmas Banguntapan II. Indonesian of Health Information Management Journal, 8(2), 64–68.

Supriyatna, A., & Maria, V. (2017). Analisis Tingkat Kepuasan Pengguna dan Tingkat Kepentingan Penerapan Sistem Informasi DJP Online dengan Kerangka PIECES dan Importance Performance Analysis. Khazanah Informatika: Jurnal Ilmu Komputer Dan Informatika, 3(2), 88–94.

Tifany A, L. dan D. (2013). Analisa Pengaruh Penggunaan Balanced Scorecard Terhadap Keunggulan Bersaing dan Kinerja Perusahaan. Business Accounting Review, 1(2), 39–49. https://www.neliti.com/id/publications/184401/analisa-pengaruh-penggunaan-balanced-scorecard-terhadap-keunggulan-bersaing-dan

Utama, A. W. (2016). Evaluasi Kinerja dan Kepuasan Pengguna Sistem Informasi Akademik (SIAK) dengan Metode PIECES dan EUCS. Jurnal Citra Widya Edukasi, 8(1), 18–32.

Zakinah, A. gatri. (2021). Evaluasi Kepuasan Pengguna Terhadap Sistem Informasi Keuangan Di Sekolah. Jurnal Teknologi Informasi: Jurnal Keilmuan Dan Aplikasi Bidang Teknik Informatika, 15(2), 174–185. https://doi.org/10.47111/jti.v15i2.3220

Published

2022-12-03

How to Cite

Rohmat, R., Lattu, A., & Mupaat, M. (2022). Evaluasi kepuasan pengguna arkas dengan metode eucs dan pieces (studi kasus : Kecamatan Nagrak). Jurnal Pendidikan Informatika Dan Sains, 11(2). https://doi.org/10.31571/saintek.v11i1.3987