EFEKTIVITAS PENGGUNAAN BUKU AJAR ELEKTRONIKA LANJUT BERBASIS EKSPERIMEN
DOI:
https://doi.org/10.31571/saintek.v6i1.490Abstract
Penelitian bertujuan untuk mengetahui efektivitas penggunaan buku ajar elektronika digital berbasis eksprimen dalam pencapaian hasil belajar mahasiswa secara optimal. Untuk mengetahui efektivitas penggunaan buku ajar dapat dilihat dari perbedaan hasil belajar mahasiswa yang menggunakan buku ajar dan mahasiswa yang tidak menggunakan buku ajar pada mata kuliah Elektronika Lanjut. Penelitian merupakan penelitian eksperimen. Populasi penelitian adalah mahasiswa semester V yang berjumlah 75 mahasiswa. Pengambilan sampel dilakukan dengan teknik intact group yang menghasilkan kelas B Pagi sebagai kelas kontrol dan kelas A Pagi sebagai kelas eksperimen. Kelas eksperimen dalam perlakuannya dengan menggunakan buku ajar sedangkan kelas kontrol tanpa menggunakan buku ajar. Desain yang digunakan adalah Pretest-Posttest Countrol Group Design. Instrumen penelitian berupa tes hasil belajar. Untuk menguji hipotesis menggunakan analisis uji-t. Hasil penelitian menunjukkan bahwa rata-rata posttest kelas kontrol sebesar 85 dan rata-rata posttest kelas eksperimen sebesar 89,6. Uji-t pada kelas eksperimen menunjukkan bahwa thitung 8,753 > ttabel 0,188. Dengan demikian kelompok mahasiswa yang mendapatkan perlakuan dengan menggunakan buku ajar memiliki skor rata-rata yang lebih tinggi dibandingkan dengan kelompok mahasiswa yang dalam pembelajaran tanpa menggunakan buku ajar dalam mata kuliah elektronika digital.
Kata Kunci: efektivitas, buku ajar, elektronika digital, eksprimen.
Â
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
In submitting the manuscript to the journal, the authors certify that:
- They are authorized by their co-authors to enter into these arrangements.
- The work described has not been formally published before, except in the form of an abstract or as part of a published lecture, review, thesis, or overlay journal. Please also carefully read Jurnal Pendidikan Informatika dan Sains Posting Your Article Policy at http://journal.ikippgriptk.ac.id/index.php/saintek/about/submissions#onlineSubmissions
- That it is not under consideration for publication elsewhere,
- That its publication has been approved by all the author(s) and by the responsible authorities – tacitly or explicitly – of the institutes where the work has been carried out.
- They secure the right to reproduce any material that has already been published or copyrighted elsewhere.
- They agree to the following license and copyright agreement.
Copyright
Authors who publish with Jurnal Pendidikan Informatika dan Sains agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.