Kajian etnosains pada pembelajaran di sekolah dasar
DOI:
https://doi.org/10.31571/saintek.v12i1.6270Keywords:
etnosains, pembelajaran, sekolah dasarAbstract
Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan kajian etnosains pada pembelajaran di sekolah dasar. Melalui kajian etnosains dalam pembelajaran di sekolah dasar, peneliti dapat menentukan bidang-bidang kajian etnosains dalam pembelajaran di sekolah dasar. Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif dengan metode penelitian deskriptif. Penelitian kualitatif deskriptif ini bertujuan untuk mendeskripsikan secara sistematis, faktual, dan akurat mengenai penerapan etnosains dalam pembelajaran di sekolah dasar. Kajian etnosains pada pembelajaran di sekolah dasar yaitu mengkaji pembelajaran yang terlaksana di sekolah dasar dengan menerapkan kearifan lokal dengan proses sains alamiah. Pembelajaran etnosains dilaksanakan pada mata pelajaran ilmu pengetahuan alam dengan mengkaji kearifan lokal yang ada di sekitar. Hasil kajian etnosains yang diterapkan dalam proses pembelajaran meliputi kelompok makanan, kerajinan, minuman, kegiatan, serta tradisi.
Downloads
References
Alfiana & Fathoni, A. (2022). Kesulitan Guru dalam Menerapkan Pembelajaran IPA berbasis Etnosains di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6 (3), 5721-5727.
Andayani, Y., Purwoko, A. A., & Hakim, A. (2021). Peningkatan Pemahaman Guru tentang Etnosains dalam Pembelajaran IPA. Jurnal Pengabdian Magister Pendidikan IPA, 4 (4), 196-200.
Atmojo, S. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran IPA Terpadu Berpendekatan Etnosains. Jurnal Pendidikan Sains, 6 (01), 5-13.
Fasasi, R.A. (2017). Effects of Ethnoscience Instruction, School Location, and Parental Educational Status on Learners’ Attitude Towards Science. International Journal of Science Education, 39 (5), 548-564.
Hadi , W., & Ahied,M. (2017).Kajian Etnosains Madura dalam Proses Produksi Garam sebagai Media Pembelajaran IPA Terpadu. Jurnal Ilmiah Rekayasa, 10 (2), 79-86.
Intika, T., & Jumiati. (2020). Pengembangan Bahan Ajar ETNOSPEM (Etnosains Pempek) Terhadap Keterampilan Proses Sains Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Riset Pendidikan Dasar, 03 (2), 134-142.
Irawan, B., & Muhartati, Erda. (2019). Identifikasi Nilai Etnosains pada Kearifan Lokal Berkarang dan Menyondong Ikan pada Masyarakat Pesisir Bintan. Jurnal Pedagogi Hayati, 3 (1), 1-6.
Kantina, S., Suryati., Suprapto, N.(2022). Mengkaji Pembuatan Garam Gunung Krayan dalam Etnosains Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6 (4), 6763-6773.
Khery, Y., Sarjan, M., Nufida, B., &Efendi,I. (2022) Etnosains Tumbuhan Nyamplung (Chalo[hyllum inophillum L.) dalam Tradisi Masyarakat Sasak. Biocaster: Jurnal Kajian Biologi, 2 (4), 176-188.
Kriswanti, D., Suryanti., & Supardi,Z. (2020). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Etnosains untuk Melatihkan Literasi Sains Peserta Didik Sekolah Dasar. Jurnal Education and Developmen, 8 (3), 372-378.
Koentjaningrat. (2015). Pengantar Ilmu Antropologi. Jakarta: Rineka Cipta
Lidi, M., Wae, V., & Kaleka, M. (2022). Implementasi Etnosains dalam Pembelajaran IPA untuk Mewujudkan Merdeka Belajar di Kabupaten Ende. OPTIKA: Jurnal Pendidikan Fisika, 6 (2), 206-216.
Moleong, L.J., (2017). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Mukti, H., Rahmawati, B., & Marzuki,M. (2022). Kajian Etnosains dalam Ritual Balaq Tangkel pada Masyarakat Suku Sasak sebagai Sumber Belajar IPA. Educatio: Jurnal Ilmu Kependidikan, 17 (1), 41-53.
Nurulita, A. (2020). Analisis Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Etnosains dalam Pembelajaran Tematik SD. Mimbar PGSD Undiksha, 8 (1), 1-8.
Puspasari, A., dkk. (2019). Implementasi Etnosains dalam Pembelajaran IPA di SD Muhammadiyah Alam Surya Mentari Surakarta. Science Education Journal (SEJ), 3 (1), 25-31.
Parrish, P. & Linder-VanBerschot, J. A. (2010). Cultural Dimension of Learning: Adresing the Challenges of Multicultural Instruction. Internasional Review of Research in Open and Distance Learning, 11 (2), 1-19.
Rahayu, W.E. & Sudarmin. (2015). Pengembangan Modul IPA Terpadi Berbasis Etnosains Tema Energi dalam Kehidupan untuk Menanamkan Jiwa Konservasi Siswa. Unnes Science Education Journal, 4 (2), 919-926.
Rahmawati, F. & Atmojo, R. (2021). Etnosains Pasar Terapung Kalimantan Selatan dalam Materi Ilmu Pengetahuan Alam (IPA) di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5 (6), 6280-6287.
Sudarmin. (2010). Pendidikan Karakter, Etnosains dan Kearifan Lokal. Semarang: Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam Universitas Negeri Semarang.
Sukmadinata, N. S. (2005). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya
Wahyu, Y. (2017). Pembelajaran Berbasis Etnosains di Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 1 (2), 140-147.
Yuliana, I. (2017). Pembelajaran Berbasis Etnosains dalam Mewujudkan Pendidikan Karakter Peserta didik Sekolah dasar. ELSE (Elementary School Educational Journal): Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 1 (2a), 98-106.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Dessy Setyowati, Yunika Afryaningsih, Muhammad Aqmal Nurcahyo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
In submitting the manuscript to the journal, the authors certify that:
- They are authorized by their co-authors to enter into these arrangements.
- The work described has not been formally published before, except in the form of an abstract or as part of a published lecture, review, thesis, or overlay journal. Please also carefully read Jurnal Pendidikan Informatika dan Sains Posting Your Article Policy at http://journal.ikippgriptk.ac.id/index.php/saintek/about/submissions#onlineSubmissions
- That it is not under consideration for publication elsewhere,
- That its publication has been approved by all the author(s) and by the responsible authorities – tacitly or explicitly – of the institutes where the work has been carried out.
- They secure the right to reproduce any material that has already been published or copyrighted elsewhere.
- They agree to the following license and copyright agreement.
Copyright
Authors who publish with Jurnal Pendidikan Informatika dan Sains agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.