EFEKTIVITAS MODEL PEMBELAJARAN INKUIRI DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR KOGNITIF PADA MATA PELAJARAN PAI DAN BUDI PEKERTI
DOI:
https://doi.org/10.31571/edukasi.v21i2.6035Keywords:
Hasil Belajar, Model Pembelajaran Inkuiri, PAI dan Budi PekertiAbstract
This research aimed to determine the effectiveness of the inquiry learning model in improving students' cognitive learning outcomes in PAI and Budi Pekerti subjects. The research method used is a quantitative approach with a pre-experimental design type one group pretest-posttest (single group pretest-final test). The population consisted of all students in class VIII, while the sample was taken from class VIII C using a non-probability sampling technique. Data collection techniques include observation, interviews, and test techniques in the form of multiple-choice questions. Analysis of Data used the Paired Sample t-test statistical test, SPSS version 26 software. The results showed a Z value of -4.743 with a p-value (Asymp. Sig. 2 tailed) of 0.000 which is smaller than the significance value of 0.05 with the decision H0 was rejected so that there was a notable distinction in the cognitive learning results of students in Islamic Education and Characteristics subjects between before and after the applying the inquiry-based learning model. Thus, the inquiry learning model applied in Islamic Education and Characteristics subjects effectively improves the outcomes of cognitive learning students.
Downloads
References
Abbas, M. F. F., Herdi, H., & Kasriyati, D. (2021). Pelatihan Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Online Collaborative Learning di SMK Negeri 1 Kandis. Diklat Review: Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Pelatihan, 5(1), 81–85.
Amalia, N. R. (2020). Pengembangan media pembelajaran berbasis multimedia pada mata kuliah Konstruksi Bangunan I. Jurnal Pensil: Pendidikan Teknik Sipil, 9(2), 108–114.
Ardiawan, I. K. N., Kristina, P. D., & Swarjana, I. G. T. (2020). Model Pembelajaran Jigsaw Sebagai Salah Satu Strategi Pembelajaran PKn di Sekolah Dasar. Edukasi: Jurnal Pendidikan Dasar, 1(1), 57–64.
Arsyad, A., Sulfemi, W. B., & Fajartriani, T. (2020). Penguatan Motivasi Shalat Dan Karakter Peserta Didik Melalui Pendekatan Pembelajaran Kontekstual Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam. POTENSIA: Jurnal Kependidikan Islam, 6(2), 185–204.
Asmuni, A. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Berbasis Google Classroom untuk Meningkatkan Kemampuan Berfikir Kritis dan Aktivitas Belajar PAI dan Budi Pekerti pada Peserta Didik SMA Negeri 1 Selong. Jurnal Teknologi Pendidikan: Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pembelajaran, 6(1), 26–35.
Asyafah, A. (2019). Menimbang model pembelajaran (kajian teoretis-kritis atas model pembelajaran dalam pendidikan islam). TARBAWY: Indonesian Journal of Islamic Education, 6(1), 19–32.
Damayanti, H. L., & Anando, A. A. (2021). Peran Guru Dalam Menumbuhkembangkan Kemandirian Siswa Melalui Pembelajaran Inkuiri. Jurnal Sinestesia, 11(1), 52–59.
Delpasya, K. K. C., Rosadi, A., Ridwan, D., & Nur, R. A. (2022). Pengaruh Penggunaan Model Pembelajaran Inkuiri terhadap Hasil Belajar PAI Siswa pada Masa Pandemi. DIAJAR: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 1(3), 348–355.
Hartina, A. K., Permata, E., & Fatkhurrokhman, M. (2020). Efektivitas Model Pembelajaran Problem Based Learning dan Inquiry terhadap Hasil Belajar Instalasi Tenaga Listrik. Lectura: Jurnal Pendidikan, 11(1), 76–93.
Hermawati, K. A. (2021). Implementasi Model Inkuiri dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam dan Budi Pekerti: Analisis pada Materi Pembelajaran Toleransi. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 6(1), 56–72.
Hikmawati, F. (2020). Metodologi penelitian. Rajawali Press.
Illah, A. (n.d.). Penerapan Model Inkuiri Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (pai) Untuk Meningkatkan< br. 157, 223.
Indriyani, L. (2019). Pemanfaatan media pembelajaran dalam proses belajar untuk meningkatkan kemampuan berpikir kognitif siswa. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP, 2(1), 17–26.
Karmila, D. D., Supeno, S., & Subiki, S. (2019). Keterampilan Inkuiri Siswa SMA dalam Model Pembelajaran Inkuiri Berbantuan Virtual Laboratory. Jurnal Pembelajaran Fisika, 8(3), 151–158.
Khotifah, S., Hetilaniar, H., & Armariena, D. N. (2022). Efektivitas Model Pembelajaran Reasoning and Problem Solving pada Materi Teks Persuasi di SMP Seri Tanjung. Journal on Teacher Education, 4(1), 93–102.
Lisnawati, L. (2021). Urgensi pendidikan Islam dalam membentuk karakter siswa di era revolusi industri 4.0. Jurnal Al Muta’aliyah: Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 1(1), 37–48.
Maskur, R., Supriyadi, S., & Mutiara, E. B. (2018). Model Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Guided Inquiry Laboratory Untuk Pembelajaran Biologi. Lectura: Jurnal Pendidikan, 9(2), 190–200.
Meo, L., Weu, G., & Nono, Y. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Dalam Meningkatkan Hasil Belajar IPA Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 8(1), 38–52.
Nisa, K., Triwoelandari, R., & Kosim, A. M. (2018). Upaya Peningkatan Hasil Belajar siswa pada Mata Pelajaran PAI di Kelas VII SMP Islam Al Qudwah dengan Model Pembelajaran Inkuiri. E-Jurnal Mitra Pendidikan, 2(10), 1063–1077.
Novalinda, R., Keprila Prima, F., Malisza, D., & Ambiyar, A. (2020). Pengaruh Pembelajaran Berbasis Entrepreneurship Dan Disiplin Belajar Terhadap Hasil Belajar Manajemen Optik. Edukasi: Jurnal Pendidikan, 18(2), 192–201.
Oktaviana, D. (2017). Eksperimentasi Model Pembelajaran Teams Games Tournament dan Numbered Heads Together ditinjau dari Tipe Kepribadian Siswa. Jurnal Pendidikan Informatika Dan Sains, 6(1), 20–31.
Rachman, A. A., Wiyono, D. F., & Dina, L. N. A. B. (2022). Implementasi Metode Inkuiri pada Mata Pelajaran PAI dan Budi Pekerti di SMPIT As Salam Malang. Vicratina: Jurnal Ilmiah Keagamaan, 7(8), 182–189.
Rohmawati, S. (2018). Penggunaan Metode Diskusi Kelompok Untuk Meningkatkan Hasil Belajar dan Aktivitas Siswa Kelas VII B SMPN 4 Blitar pada Materi Thaharah. Jurnal Pendidikan: Riset Dan Konseptual, 2(2), 129–136.
Sanjani, M. A. (2019). Pelaksanaan Strategi Pembelajaran Inkuiri. Jurnal Serunai Administrasi Pendidikan, 8(2).
Sitepu, M. S., Sitepu, J. M., & Pratiwi, D. (2021). Penerapan Metode Talking Stick Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Ips Pada Peserta Didik Kelas V Sd Negeri 1 Ngambakrejo Kecamatan Tanggungharjo Kabupaten Grobogan. Seminar Nasional Teknologi Edukasi Sosial Dan Humaniora, 1(1), 410–413.
Sugianto, I., Suryandari, S., & Age, L. D. (2020). Efektivitas model pembelajaran inkuiri terhadap kemandirian belajar siswa di rumah. Jurnal Inovasi Penelitian, 1(3), 159–170.
Sugiarto, T., Ambiyar, A., Wakhinuddin, W., Purwanto, W., & Saputra, H. D. (2023). Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi terhadap Hasil Belajar: Metaanalisis. Edukasi: Jurnal Pendidikan, 21(1), 128–142.
Sulfemi, W. B. (2019). Model pembelajaran kooperatif mind mapping berbantu audio visual dalam meningkatkan minat, motivasi dan hasil belajar IPS. Jurnal PIPSI (Jurnal Pendidikan IPS Indonesia), 4(1), 13–19.
Sumarsih, T., & Wirdati, W. (2022). Enam Alasan Guru Menggunakan Metode Ceramah pada Mata Pelajaran PAI. An-Nuha, 2(1), 123–132.
Susanti, N. I. M. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing terhadap Hasil Belajar Sains Biologi Siswa Kelas VIII SMP N 1 Ngawen. UIN Sunan Kalijaga.
Tohir, A. (2020). Efektivitas model pembelajaran inkuiri dalam meningkatkan hasil belajar siswa kelas IV SDN 27 Tegineneng. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 4(1), 48–53.
Victoria, A. (2022). Pengaruh antara Tingkat Pendapatan Orang Tua dan Motivasi Belajar terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar di Kecamatan Sananwetan Kota Blitar. Jurnal Pendidikan: Riset Dan Konseptual, 6(4), 616–627.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Muhammad Polem, Nur Wahyu Ningsih, Nurul Azizah, Hasbiyallah Hasbiyallah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC-BY-NC) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.