Motivasi belajar peserta didik jenjang pendidikan dasar daerah 3T kabupaten bengkayang di masa pandemi covid-19
DOI:
https://doi.org/10.31571/saintek.v10i2.3379Keywords:
Pandemi Covid-19, Motivasi belajar, sekolah 3TAbstract
Sistem belajar peserta didik di Indonesia mengalami tantangan yang disebabkan wabah virus Covid-19, dan memaksa seluruh kultur pembelajaran di lembaga pendidikan formal dialihkan pada metode belajar online atau jaringan (daring). Gangguan dalam proses belajar mendorong terjadinya inovasi dan perubahan terhadap peserta didik yang akhirnya berpengaruh pada motivasi dalam belajar, termasuk pada daerah 3T (Terdepan, Terluar, Tertinggal) yang masih sangat memprihatinkan baik yang berhubungan dengan infrastruktur, maupun sumber daya manusia yang kurang memadai, termasuk pada bidang pendidikan. Pengamatan ini menggunakan pendekatan kuantitatif, dengan teknik sampling yang digunakan adalah accidental sampling. Populasi dalam pengamatan ini adalah beberapa peserta didik pendidikan dasar jenjang SD dan SMP yang berada pada daerah 3T di Kabupaten Bengkayang secara khusus kecamatan Seluas dan kecamatan Siding yang mengikuti proses pembelajaran daring dan luring. Metode analisis yang dipergunakan yaitu analisis Mann Whitney U. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa motivasi belajar pada peserta didik yang mengikuti pembelajaran daring di tengah situasi pandemi virus Covid-19 ini menurun.
Downloads
References
Dewi, W. A. F. (2020). Dampak Covid-19 terhadap implementasi pembelajaran daring di Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(1), 55-61.
Enriquez, M. A. S. (2014, March). Students’ Perceptions on the Effectiveness of the Use of Edmodo as a Supplementary Tool for Learning. In DLSU Research Congress (pp. 1-6).
Gowing, Marilyn K. (2001). “Measurement of Individual Emotional Competence†dalam Daniel Goleman, Cary Cherniss (ed.). The emotionally intelligent workplace: How to select for, measure, and improve emotional intelligence in individuals, groups, and organizations. Fransisco: Jossey-Bass
Hardiyana, A. (2016). Optimalisasi Pemanfaatan Teknologi Informasi Dan Komunikasi dalam Pembelajaran Paud. Awlady: Jurnal Pendidikan Anak, 2(1), 1–12. https://doi.org/10.24235/awlady.v2i1.762.g603
Harmaini, H. (2013). Keberadaan Orang Tua Bersama Anak. Jurnal Psikologi, 9(2), 80-93.
Hasibuan, Prastowo. (2019). Konsep Pendidikan Abad 21: Kepemimpinan dan Pengembangan Sumber Daya Manusia SD/MI. Jurnal MAGISTRA, 10(1), 26-50.
Kuntarto, E. (2017). Keefektifan Model Pembelajaran Daring dalam Perkuliahan Bahasa Indonsesia di Perguruan Tinggi. Indonesian Language Education and Literature, 3(1), 99-110. 10.24235/ileal.v3i1.1820.
Majid, Abdul. 2011. Perencanaan Pembelajaran. Bandung: Remaja Rosadakarya.
Moore, J. L., Dickson-Deane, C., & Galyen, K. (2011). e-Learning, online learning, and distance learning environments: Are they the same?. The Internet and higher education, 14(2), 129-135.
Riyanda, A. R., Herlina, K., & Wicaksono, B. A. (2020). Evaluasi Implementasi Sistem Pembelajaran Daring Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Lampung. Ikra-Ith Humaniora: Jurnal Sosial dan Humaniora, 4(1), 66-71.
Supriyadi, R. (2010). Antara koordinasi, Realisasi, dan Implementasi Kebijakan Pembangunan Beranda Depan. Buletin Kawasan. Direktorat Kawasan Khusus dan Daerah Tertinggal. Jakarta.
Surat Edaran Mendikbud No.4 Tahun 2020 Tentang Pelaksanaan Kebijakan Pendidikan Dalam Masa Darurat Penyebaran Corona Virus Disease (Covid-19) tanggal 24 Maret 2020, Retried from https://pusdiklat.kemdikbud.go.id
Undang-Undang Republik Indonesia nomor 20 tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
In submitting the manuscript to the journal, the authors certify that:
- They are authorized by their co-authors to enter into these arrangements.
- The work described has not been formally published before, except in the form of an abstract or as part of a published lecture, review, thesis, or overlay journal. Please also carefully read Jurnal Pendidikan Informatika dan Sains Posting Your Article Policy at http://journal.ikippgriptk.ac.id/index.php/saintek/about/submissions#onlineSubmissions
- That it is not under consideration for publication elsewhere,
- That its publication has been approved by all the author(s) and by the responsible authorities – tacitly or explicitly – of the institutes where the work has been carried out.
- They secure the right to reproduce any material that has already been published or copyrighted elsewhere.
- They agree to the following license and copyright agreement.
Copyright
Authors who publish with Jurnal Pendidikan Informatika dan Sains agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.