Enhancing student engagement through role-playing: A study on reproductive system education in class IX E at SMP Negeri 5 Pontianak

Authors

  • Euis Kartikasari SMP Negeri 5 Pontianak

DOI:

https://doi.org/10.31571/saintek.v13i1.4299

Keywords:

learning activities, role playing, reproductive system

Abstract

This study was conducted to determine the improvement in student activity and learning outcomes on the topic of the reproductive system in Class IX E at SMP Negeri 5 Pontianak. The objective of this research is to investigate the enhancement of student engagement and learning outcomes using the role-playing method. This classroom action research was carried out in two cycles. Data were collected through observation and tests. The results indicated an increase in student learning activities from 67.95% in the first cycle to 88.82% in the second cycle, as well as an improvement in learning mastery from 45.94% to 78.37%. Therefore, the role-playing method has proven to be effective in enhancing student activity and learning outcomes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahmad, F. & Handayanto, S. K. (2017). Peningkatan kualitas proses dan hasil belajar IPA pada rangkaian listrik dengan menggunakan model role playing-diskusi. Jurnal Riset Pendidikan Fisika, 2(1), 23-29.

Ambe, D. N. S., Warouw, Z. W., & Adil, E. H. (2021). Penerapan bahan ajar media komik ilmiah dengan model role playing untuk meningkatkan hasil belajar peserta didik di SMA negeri 2 Langowan. Jurnal Sains Pendidikan Biologi Bioedusains, 2(1), 80-90.

Army, M., Enawaty E., & Sartika, R. P. (2016). Upaya meningkatkan aktivitas dan hasil belajar siswa kelas XI IPA SMA negeri 1 Kendawangan menggunakan model role playing pada materi koloid. Artikel Penelitian. https://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/download/16823/14445

Fitria, H., Kristiawan, M., & Rahmat, N. (2019). Upaya meningkatkan kompetensi guru melalui pelatihan penelitian tindakan kelas. Abdimas Unwahas, 4(1). http://dx.doi.org/10.31942/abd.v4i1.2690

Grardus, D. (2020). Penerapan pembelajaran tipe STAD untuk meningkatkan hasil belajar materi kesetimbangan kimia kelas XI MIPA SMAN 2 Pontianak. Jurnal Pendidikan Informatika dan Sains, 9(1), 28-36.

Hamalik, O. (2001). Proses belajar mengajar. Jakarta : Bumi Aksara.

Hamdani (2011). Strategi belajar mengajar. Bandung: Pustaka Setia.

Karim, S. (2022). Efektivitas penggunaan model pembelajaran role playing terhadap peningkatan hasil belajar siswa kelas VIII di SMP YP PGRI 4 Makassar. EDUCATOR: Jurnal Inovasi Tenaga Pendidik dan Kependidikan, 2(2), 168-174.

Miftahul, H. (2013). Model-model pengajaran dan pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Mulyatiningsih, E. (2019). Metode penelitian tindakan kelas. Jurnal Ilmu Keolahragaan Nasional, 8.

http://staff.uny.ac.id/sites/default/files/pengabdian/dra-endang-mulyatiningsih-mpd/8cmetode-penelitian-tindakan-kelas.pdf.

Nurhasanah, I. A., Sujana, A., & Sudin, A. (2016). Penerapan metode role playing untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada materi hubungan mahluk hidup dengan lingkungannya. Jurnal Pena Ilmiah, 1(1), 611-620.

Prasetyo, A. (2001). Metode role playing untuk meningkatkan hasil belajar biologi siswa kelas II SLTP Negeri 1 Driyorejo Gresik. Buletin Pelangi Pendidikan. 4(2).

Pusari, T. (2007). Efektivitas metode pembelajaran role playing berbasis spekulasi pada submateri lumut (Bryophyta) di kelas X SMA Negeri 9 Pontianak. Skripsi. Pontianak : FKIP Untan.

Rusman. (2014). Model-model pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Salawati, S. (2021). Meningkatkan motivasi belajar siswa kelas IV dengan menggunakan metode demonstrasi pada mata pelajaran matematika di SDN 14 Senapit. Jurnal Pendidikan Informatika dan Sains, 10(2), 144-151.

Sari, A. W. & Manurung, T. (2017). Efektivitas pembelajaran dengan metode bermain peran (role playing) pada materi sistem ekskresi di kelas XI IPA SMA negeri 4 Kisaran T.P. 2012/2013. In: Prosiding Seminar Nasional III Biologi dan Pembelajarannya, 8 September 2017. Medan: Universitas Negeri Medan.

http://digilib.unimed.ac.id/28369/2/AW%20Sari%2C%20T%20Manurung.pdf

Subagio, H. (2013). Role play: Modul untuk SMK kelas X semester 2. Jakarta: Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.

Sutikno, S. (2014). Metode & model-model pembelajaran. Lombok: Holistica.

Syaiful, B. (2013). Strategi belajar mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Downloads

Published

2024-07-30

How to Cite

Kartikasari, E. (2024). Enhancing student engagement through role-playing: A study on reproductive system education in class IX E at SMP Negeri 5 Pontianak. Jurnal Pendidikan Informatika Dan Sains, 13(1), 56–64. https://doi.org/10.31571/saintek.v13i1.4299